Ga naar inhoud

Buitenland

  • Amerikaans Hooggerechtshof weigert herziening homohuwelijk

    Het Amerikaanse Hooggerechtshof zal zich niet buigen over een mogelijke herroeping van het homohuwelijk. Dat werd maandag duidelijk toen de lijst werd bekendgemaakt met de zaken die het hof de komende maanden zal behandelen.

    De afgelopen weken bestond de vrees dat het Hooggerechtshof zich zou beraden over een mogelijke herziening van het homohuwelijk. De voormalige ambtenaar Kim Davis uit Kentucky had immers beroep aangetekend tegen haar veroordeling door een lagere rechtbank. Die rechtbank had geoordeeld dat Davis een schadevergoeding moest betalen aan koppels van hetzelfde geslacht die in 2015 geen trouwvergunning van haar kregen. Volgens het vonnis schond Davis met haar weigering om huwelijksvergunningen af te leveren de grondwettelijke rechten van die koppels.

    In haar beroep vroeg Davis ook om een kritische herziening van de historische beslissing van het Hooggerechtshof uit 2015, die het huwelijk openstelde voor koppels van hetzelfde geslacht.

     

    Afgelopen vrijdag bespraken de rechters van het Hooggerechtshof achter gesloten deuren welke zaken ze de komende maanden zouden behandelen. Het beroep van Davis kreeg niet de vereiste vier stemmen van de rechters en werd daarom verworpen. Hierdoor blijft de veroordeling van Davis door de lagere rechtbank van kracht, en komt er geen nieuw oordeel over het homohuwelijk.

    Lees meer
  • Turkije wil nieuwe anti-LGBTQ-wet invoeren die relaties en zorg strafbaar maakt

    Mensenrechtenorganisaties hebben het nieuwe Turkse anti-LGBTQ-wetsvoorstel veroordeeld. De nieuwe wet, die momenteel op tafel ligt, zou homoseksuelen en iedereen die hen helpt criminaliseren. Dat blijkt uit een gelekte versie van de nieuwe omnibuswet, die het Turkse strafwetboek aanpast en verschillende burgerlijke strafbepalingen introduceert die zich vooral richten op LGBTQ+-personen.

    De bepalingen in de omnibuswet worden ingediend onder het mom van de bescherming van de ‘publieke moraliteit’ en ‘het instituut van het gezin’. Als de wet wordt goedgekeurd, kunnen “houdingen of gedragingen die ingaan tegen het biologische geslacht en de algemene moraal”, waaronder ook de “promotie” ervan, worden bestraft met een gevangenisstraf tot drie jaar.

    De hervormingswet zou ook deelname aan verbintenissen of huwelijksceremonies tussen personen van hetzelfde geslacht strafbaar stellen, met straffen tot vier jaar gevangenis. Dit ondanks het feit dat het huwelijk tussen personen van hetzelfde geslacht al illegaal is in Turkije. Ook maatschappelijke organisaties, journalisten en mediakanalen die over LGBTQ+-kwesties berichten, zouden hiervoor vervolgd kunnen worden.

    In de gelekte versie van de nieuwe strafwet is verder te lezen dat de toegangsleeftijd tot genderbevestigende gezondheidszorg wordt opgetrokken van achttien naar vijfentwintig jaar. Vooraleer dergelijke medische behandelingen mogen plaatsvinden, moeten meerdere door de staat goedgekeurde medische evaluaties worden doorlopen, en moet via een medische ingreep worden gegarandeerd dat de patiënten niet meer vruchtbaar zijn. Zowel transpersonen die zorg zoeken als zorgverleners die deze zorg aanbieden zouden tot zeven jaar gevangenisstraf kunnen krijgen.

    Human Rights Watch noemt de voorgestelde aanpassingen aan het strafwetboek draconisch, een inbreuk op de menselijke waardigheid en een vorm van door de staat georganiseerde agressie tegen de Turkse LGBTQ+-gemeenschap. De organisatie merkt bovendien op dat de wetsvoorstellen indruisen tegen het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en verschillende andere verdragen die door Turkije zijn ondertekend.

    “Dit is een cruciale test voor Turkije’s respect voor de rechtsstaat en de fundamentele democratische principes inzake rechten en gelijkheid,” waarschuwt Hugh Williamson van HRW Europe en Centraal-Azië. “De Europese Unie, de Raad van Europa en hun lidstaten moeten alle diplomatieke en politieke middelen inzetten om ervoor te zorgen dat dit regressieve wetsontwerp, dat LGBT-personen in Turkije ernstig in gevaar zou brengen, wordt ingetrokken.”

    <p ">Ook Dinushika Dissanayake, adjunct-directeur voor Europa bij Amnesty International, zegt dat de voorstellen “een ernstige bedreiging vormen voor de rechten van LGBTI-personen en van iedereen die zich inzet voor LGBTI-rechten.”

    Lees meer
  • Britse koning Charles onthult monument voor LGBTQ+ veteranen

    De Britse koning Charles III heeft maandag op het Nationaal Herdenkingsarboretum in Staffordshire een monument onthuld dat het leed herdenkt van LGBTQ+-veteranen die tot 2000 actief waren in het Britse leger, en dat tevens de nog steeds actieve homoseksuele militairen eert. Net als in het Amerikaanse leger waren ook homoseksuele soldaten destijds niet welkom en moesten zij een eventuele relatie met iemand van hetzelfde geslacht verbergen.

    Het kunstwerk, dat de naam “An Open Letter” kreeg, stelt een opengevouwde verfrommelde prop papier voor met daarop woorden afkomstig uit persoonlijke brieven van militairen die tegen hen werden gebruikt bij vervolgingen.

    Tot 2000 was het verboden om als homo of lesbienne te dienen in het Britse leger. Tegen militairen die ervan verdacht werden een homoseksuele relatie te hebben, werd een onderzoek opgestart dat kon leiden tot ontslag of, in sommige gevallen, een gevangenisstraf.

    Het maandag onthulde monument is een van de 49 aanbevelingen uit het Etherton Review-rapport, een onafhankelijk onderzoek dat in opdracht van de Britse regering werd uitgevoerd naar de behandeling van LGBT+-veteranen die dienden tijdens het verbod. Het rapport legde schokkend bewijs bloot van een homofobe cultuur binnen het Britse leger, waarin degenen die tijdens het verbod werden vervolgd te maken kregen met pesterijen en seksuele aanrandingen.

    Andere reeds afgeronde maatregelen die uit het rapport voortvloeien zijn onder meer gratieverlening voor strafrechtelijke veroordelingen en de toekenning van een speciaal LGBT+-veteranenlint voor degenen die door het verbod werden getroffen. Ook werden afgenomen medailles en baretten aan de ontslagen veteranen teruggegeven.

    Een woordvoerder van het Britse ministerie van Defensie vertelde aan de BBC dat het ministerie “diep betreurt” hoe degenen die door het verbod getroffen werden, zijn behandeld, en dat wat zij hebben meegemaakt “niet overeenstemt met de waarden van vandaag of met de inclusieve cultuur van onze strijdkrachten.”

    Lees meer
  • LGBTQ- asielzoekers ervaren nog altijd veel onveiligheid in Nederlandse opvang

    LGBT+ asielzoekers in Nederland ervaren nog altijd veel onveiligheid in de opvang. Dat blijkt uit een onderzoek dat LGBTI+ belangenvereniging COC Nederland deed. De helft van de LGBT+ asielzoekers ervaart onveiligheid in de opvang. Dat is niet verbeterd sinds eerder verkennend onderzoek uit 2018. Ruim de helft van deze groep voelt zich zelfs dagelijks of meerdere malen per week onveilig. Het rapport laat ook zien welke maatregelen van het COA helpen om de situatie voor LGBT+ vluchtelingen verbeteren.

    In totaal zijn voor het rapport 56 LGBT+ asielzoekers en statushouders ondervraagd in 2024. Met vijftien van hen zijn diepte-interviews gehouden.  Van alle LGBT+ asielzoekers kreeg 57 procent daadwerkelijk te maken met incidenten en discriminatie, uiteenlopend van schelden en pesten tot bedreiging en geweld. Vooral medebewoners zijn daarvoor verantwoordelijk, maar soms ook COA-medewerkers en omwonenden. Gevoelens van onveiligheid vormen waarschijnlijk een belangrijke reden waarom slechts 20% van de LGBT+ asielzoekers tegenover iedereen open is over hun identiteit. De situatie in Ter Apel wordt opvallend negatief beoordeeld.

    Uit het rapport blijkt ook welke COA-maatregelen helpen om de situatie van LGBT+ asielzoekers in de opvang te verbeteren. Zo worden LGBT+ kamers of units ervaren als een veilige plek waar je je niet hoeft te verbergen en eindelijk rustig kunt ademhalen. Ook aparte COA-locaties voor LGBTi+ asielzoekers kunnen bijdragen aan de veiligheid. LGBT+ contactpersonen in de azc’s worden door asielzoekers vaak ervaren als mensen die voor hen opkomen, een luisterend oor bieden en klachten serieus nemen, waardoor ze zich beter op hun gemak voelen.

    Aanbeveling uit het rapport is dan ook om er voor te zorgen dat er op iedere opvanglocatie LGBT+ contactpersonen en LGBT+ units of kamers zijn, en dat die aan een aantal minimumvoorwaarden voldoen. Dat is nu niet het geval. Ook is het belangrijk dat andere COA-medewerkers voldoende kennis en sensitiviteit voor LGBT+ hebben, in het bijzonder voor transgender personen.

    Verder moet de gezondheidszorg voor LGBT+ asielzoekers beter. Zo is het belangrijk dat ze sneller mentale gezondheidszorg krijgen. Nu gelden er vaak eindeloze wachtlijsten, terwijl de groep extra kwetsbaar is voor depressie, angststoornissen en suïcidegedachten. Ook moeten artsen en zorgverleners beter op de hoogte zijn van hormoonzorg voor transgender personen. Voortzetting van hormoonzorg tijdens de procedure is cruciaal voor transgender personen. Artsen en zorgverleners hebben daar nu vaak te weinig kennis voor. COC roept de GezondheidsZorg Asielzoekers (GZA) op om hier verandering in te brengen en brengt het rapport onder de aandacht van deze organisatie.

    Bijna een derde van de LGBT+ asielzoekers voelt zich tijdens de asielprocedure bij de IND nog altijd niet op hun gemak bij de vragen van de IND. Ze ervaren het gesprek met de IND regelmatig als een kruisverhoor. Zeker vragen die diep ingaan op de seksuele oriëntatie of genderidentiteit worden vaak als ongemakkelijk en confronterend ervaren. Het zijn onderwerpen die in de cultuur van de vluchtelingen vaak taboe zijn en waarover ze niet gewend zijn uitgebreid te spreken.

     

    Ook uit eerder onderzoek van COC bleek dat het problematisch is om uitgebreide verklaringen over seksuele oriëntatie en genderidentiteit te verwachten van LGBT+ asielzoekers uit landen waar LGBT+ zijn taboe en strafbaar is. Uit dat onderzoek bleek verder dat de IND nog altijd stereotype criteria gebruikt om LGBT+ asielzoekers af te wijzen, zoals dat ze altijd een ‘proces van bewustwording en zelfacceptatie’ moeten doormaken.

    Lees meer
  • L’Église norvégienne présente ses excuses à la communauté LGBTQ

    Jeudi, l’Église norvégienne a présenté ses excuses à la communauté LGBTQ pour les dommages causés par des années de discrimination de la part de l’institution religieuse. L’annonce a eu lieu au London Pub, l’un des deux bars LGBTQ pris pour cible lors de la Pride d’Oslo en 2022.

    « L’Église norvégienne a causé beaucoup de honte, de souffrance et de douleur aux personnes LGBTQ+ », a déclaré l’évêque Olav Fykse Tveit. « Cela n’aurait jamais dû se produire, et c’est pourquoi je présente aujourd’hui mes excuses. »

    Comme de nombreuses autres religions, l’Église évangélique luthérienne a marginalisé les personnes LGBTQ+. Elles ne pouvaient pas devenir prêtres ni se marier à l’église. Dans les années 1950, l’église qualifiait les homosexuels de « dangereux pour la société ». « Cela a conduit beaucoup de gens à perdre la foi en l’Église », a reconnu l’évêque.

    Depuis 2007, l’Église norvégienne ordonne des prêtres homosexuels, et depuis 2017, les couples de même sexe peuvent se marier à l’église.

    Les excuses, prononcées jeudi au London Pub, ont été suivies d’une messe. Cependant, ces excuses ont été accueillies avec des sentiments partagés. Hanne Marle Pedersen-Eriksen, prêtresse lesbienne et présidente du Réseau des Lesbiennes Chrétiennes de Norvège, a qualifié cette démarche de « réparation importante » et d’« un moment qui tourne la page d’un chapitre sombre de l’histoire de l’Église ».

    Stephen Adom, président de l’Association norvégienne pour la diversité de genre et de sexualité, estime également qu’il s’agit d’une étape importante, mais qu’elle arrive trop tard pour celles et ceux qui sont morts du sida, « le cœur rempli de chagrin et de dégoût, car l’Église considérait l’épidémie comme une punition divine ».

    Lees meer
  • Norwegian Church apologises to the LGBTQ community

    The Norwegian Church issued an apology on Thursday to the LGBTQ community for the harm caused by years of discrimination by the church. The apology was made at the London Pub, one of two LGBTQ bars that came under fire during the Oslo Pride in 2022.

    “The Norwegian Church has caused great shame, harm, and pain to LGBTQ+ people,” said Bishop Olav Fykse Tveit. “This should never have happened, and that is why I offer my sincere apologies today.”

    Like many other religions, the Evangelical Lutheran Church marginalized LGBTQ+ people. They were not allowed to become priests or marry in the church. In the 1950s, the church described homosexuals as ‘socially dangerous’. “This caused many to lose their faith in the church,” the bishop admitted.

    In 2007, the Norwegian Church began ordaining homosexual priests, and since 2017, same-sex couples have been able to marry within the church.

    The bishop’s apology, delivered at the London Pub, was followed by a mass. Yet, the apology has been met with mixed reactions. Hanne Marle Pedersen-Eriksen, herself a lesbian priest and chair of the Network of Christian Lesbians in Norway, called the apology “an important act of restoration” and “a moment that closes a dark chapter in the church’s history.”

    Stephen Adom, head of the Norwegian Association for Gender and Sexual Diversity, also welcomed the step but said it came “many years too late” for those who died of AIDS, “with hearts filled with sorrow and disgust because the church portrayed the epidemic as God’s punishment.”

    Lees meer
  • Noorse kerk biedt haar verontschuldigingen aan aan de LGBTQ-gemeenschap

    De Noorse kerk heeft donderdag haar excuses aangeboden aan de LGBTQ-gemeenschap voor de schade die is ontstaan door de jarenlange discriminatie van de gemeenschap door de kerk. Dat gebeurde in de London Pub, een van de twee LGBTQ-bars die in 2022 tijdens de Pride van Oslo onder vuur werden genomen.

    “De Noorse kerk heeft veel schaamte, grote schade en pijn veroorzaakt bij LGBTQ+ personen,” zei bisschop Olav Fykse Tveit. “Dit had nooit mogen gebeuren, en daarom bied ik vandaag mijn verontschuldigingen aan.”

    Net zoals bij vele andere religies marginaliseerde de evangelisch-lutherse kerk LGBTQ+ personen. Zo mochten ze geen priester worden of in de kerk trouwen. In de jaren vijftig omschreef de kerk homoseksuelen wereldwijd als ‘sociaal gevaarlijk’. “Dat heeft ervoor gezorgd dat velen hun geloof in de kerk hebben verloren,” bevestigde de bisschop.

    In 2007 begon de Noorse kerk met het wijden van homoseksuele priesters, en sinds 2017 kunnen homoseksuele koppels ook voor de Noorse kerk trouwen.

    De excuses die de bisschop donderdag gaf in de London Pub werden gevolgd door een misviering. Toch worden de verontschuldigingen van de Noorse kerk met gemengde gevoelens onthaald. Hanne Marle Pedersen-Eriksen, zelf lesbische priester en voorzitter van het Netwerk van Christelijke Lesbiennes in Noorwegen, noemde de verontschuldiging “een belangrijke herstelling” en “een moment dat een donker hoofdstuk in de geschiedenis van de kerk afsluit.”

    Ook Stephen Adom, hoofd van de Noorse Associatie voor Gender- en Seksuele Diversiteit, zegt dat het een belangrijke stap is, maar dat die vele jaren te laat komt voor degenen die aan aids stierven “met een hart gevuld met afschuw, omdat de kerk de epidemie als een straf van God bestempelde.”

    Lees meer
  • Interdiction des pratiques de conversion adoptée par la Chambre basse

    La Deuxième Chambre des Pays-Bas a voté en faveur de l’interdiction des thérapies de conversion, des pratiques visant à modifier l’orientation sexuelle ou l’identité de genre des personnes homosexuelles ou transgenres. Le COC Pays-Bas et le Réseau Transgenre, qui militent pour cette interdiction depuis près de quinze ans, se réjouissent de ce résultat. Les organisations appellent le Sénat à adopter rapidement la proposition de loi, soutenue par le D66, le VVD, GroenLinks-PvdA, le SP et le Parti pour les Animaux.

    "C’est une victoire pour les victimes de pratiques de conversion", déclare Myrtille Danse, présidente du COC. "Tu es bien comme tu es, que personne ne te fasse croire le contraire. La soi-disant guérison est un mythe : ces pratiques ne changent rien à qui tu es, mais elles détruisent des vies. Il est positif que la Chambre ait clarifié les choses : ces pratiques sont désormais inacceptables et interdites. Nous remercions les auteurs de la proposition pour leur travail."

    La nouvelle loi, qui doit encore être approuvée par la Première Chambre, redéfinit plus clairement les limites de la liberté religieuse. Les clercs, travailleurs pastoraux et organisations religieuses ne pourront plus effectuer d’actes visant à modifier l’orientation sexuelle ou l’identité de genre d’une personne.

    Les thérapies de conversion impliquent souvent des guérisseurs religieux, exorcistes ou pseudo-thérapeutes qui prétendent “soigner” l’homosexualité ou la transidentité. Ces pratiques ne modifient jamais l’orientation ou l’identité des personnes, mais elles provoquent de graves traumatismes psychologiques, allant de la dépression au suicide.

    Selon les organisations LGBTQ+, il existerait encore une quinzaine de prestataires de ces pratiques aux Pays-Bas. Au niveau international, entre 3 et 5 % des personnes LGBTQ+ y sont confrontées — soit des milliers de personnes dans le pays.

    L’interdiction rend illégal le fait de proposer des thérapies de conversion à des mineurs et à des adultes vulnérables. Faire de la publicité pour ces pratiques sera également passible de sanctions. Les tentatives visant à modifier l’orientation sexuelle ou l’identité de genre d’une personne deviennent donc toutes deux punissables.

    Le COC et le Réseau Transgenre plaident pour cette interdiction depuis près de quinze ans. Ils ont remis une pétition à la Deuxième Chambre, mené de nombreux entretiens avec des responsables politiques et obtenu l’intégration de la promesse d’interdiction dans les accords électoraux arc-en-ciel de 2021 et 2023.

    Des organismes de défense des droits humains comme l’ONU et le Conseil de l’Europe, ainsi que des associations de psychiatres et psychologues, soutiennent également une interdiction. Des pays comme la France et l’Allemagne l’ont déjà mise en place.

    Lees meer
  • Dutch Parliament approves ban on conversion therapy

    The Dutch House of Representatives has voted in favor of a ban on conversion therapy, practices aimed at changing a person’s sexual orientation or gender identity. COC Netherlands and the Transgender Network, which have campaigned for this ban for nearly 15 years, welcomed the decision. The organizations are calling on the Senate to swiftly pass the bill, supported by D66, VVD, GroenLinks-PvdA, the SP, and the Party for the Animals.

    “This is a victory for the victims of conversion practices,” said Myrtille Danse, chair of COC Netherlands. “You are perfect the way you are; don’t let anyone convince you otherwise. So-called ‘healing’ is a myth: these practices don’t change who you are, but they destroy lives. It’s encouraging that Parliament has now made it crystal clear: these harmful practices are unacceptable and banned. We are grateful to the bill’s sponsors for their work.”

    The new law, which still needs approval from the Senate, draws a clearer line on the limits of religious freedom. Clergy, pastoral workers, and religious organizations will no longer be allowed to perform actions intended to change a person’s sexual orientation or gender identity.

    Conversion practices often involve faith healers, exorcists, or pseudo-therapists who claim to “cure” homosexuality or transgender identities. However, these practices never change a person’s identity or orientation and instead frequently cause severe psychological harm, ranging from depression to suicide.

    According to LGBTQ+ organizations, there are still at least 15 providers of conversion practices in the Netherlands. Internationally, an estimated 3 to 5 percent of LGBTQ+ people are subjected to them — meaning thousands of people are affected domestically.

    The ban makes it illegal to offer conversion practices to minors and vulnerable adults. Advertising such practices will also be prohibited. Any attempt to change a person’s sexual orientation or gender identity will now be punishable by law.

    COC Netherlands, the Transgender Network, and other organizations have been advocating for this ban for nearly 15 years. They submitted a petition to Parliament, held numerous discussions with lawmakers, and succeeded in getting the promise of a ban included in the Rainbow Voting Agreements of 2021 and 2023.

    Human rights organizations such as the United Nations and the Council of Europe, along with associations of psychiatrists and psychologists, also support a ban. Countries such as France and Germany have already implemented similar legislation.

    Lees meer
  • Nederlandse Tweede Kamer stemt in met verbod op conversietherapieën

    De Nederlandse Tweede Kamer heeft ingestemd met een verbod op zogenaamde conversietherapieën, waarbij geprobeerd wordt om de seksuele geaardheid of genderidentiteit van homoseksuelen en transpersonen te veranderen. COC Nederland en Transgender Netwerk, die bijna vijftien jaar voor het verbod hebben gepleit, zijn blij met dit resultaat. De organisaties roepen de Eerste Kamer op om óók snel voor het wetsvoorstel van D66, VVD, GroenLinks-PvdA, SP en Partij voor de Dieren te stemmen.

    "Dit is een overwinning voor slachtoffers van conversiehandelingen," aldus COC-voorzitter Myrtille Danse. "Je bent goed zoals je bent, laat niemand je ooit iets anders wijsmaken. Zogenaamde genezing is een fabeltje. Conversiehandelingen veranderen niets aan wie je bent, maar mensen gaan er wél aan kapot. Het is goed dat de Tweede Kamer er nu geen enkel misverstand meer over laat bestaan: deze schadelijke praktijken zijn onacceptabel en verboden. We zijn de indieners van het wetsvoorstel dankbaar voor hun werk."

    De nieuwe wet, die nog goedgekeurd moet worden in de Eerste Kamer, begrenst de vrijheid van godsdienst scherper. Volgens de wet mogen geestelijken, pastoraal werkers en religieuze organisaties geen handelingen uitvoeren die gericht zijn op het veranderen van de seksuele geaardheid of genderidentiteit van mensen.

    Met conversiehandelingen proberen gebedsgenezers, duivelsuitdrijvers en neptherapeuten de seksuele gerichtheid of genderidentiteit van mensen te veranderen. Conversiehandelingen leiden echter nooit tot verandering, maar veroorzaken wél vaak zware psychische schade bij slachtoffers, uiteenlopend van depressie tot zelfdoding.

    In Nederland zijn er volgens LGBTQ-organisaties nog zeker vijftien aanbieders van conversiehandelingen. Internationaal krijgt naar schatting 3 tot 5 procent van de LGBTQ+ personen ermee te maken; in Nederland gaat het dus om duizenden mensen.

    Het conversieverbod maakt het aanbieden van conversiehandelingen aan minderjarigen en kwetsbare meerderjarigen strafbaar. Ook reclame maken voor conversiehandelingen wordt verboden. Zowel pogingen om de seksuele gerichtheid als om de genderidentiteit van mensen te veranderen worden strafbaar.

    COC Nederland pleit samen met Transgender Netwerk en andere organisaties al bijna vijftien jaar voor een wettelijk verbod. Zij overhandigden een petitie aan de Tweede Kamer, voerden talloze gesprekken met politici en zorgden ervoor dat de belofte van een verbod werd opgenomen in de Regenboog Stembusakkoorden van 2021 en 2023.

    Ook mensenrechteninstanties zoals de VN en de Raad van Europa, evenals organisaties van psychiaters en psychologen, pleiten voor een verbod. Landen zoals Frankrijk en Duitsland hebben dat inmiddels al geregeld.

    Lees meer

Laatste nieuws

Populairste