Lifestyle

  • Voor het eerst in 20 jaar nieuwe hiv-stam ontdekt

    Voor het eerst sinds 2000 is er een nieuw subtype ontdekt van het HIV-1 virus. Door gebruik te maken van nieuwe onderzoekstechnologie hebben wetenschappers van Abbott een nieuw subtype HIV geidentificeerd, genaamd HIV-1, groep M, subtype L. Abbott maakt de nieuwe stam beschikbaar voor onderzoekers wereldwijd om de impact op diagnostische testen, behandelingen en potentiële vaccins te evalueren. De bevindingen zijn nu gepubliceerd in het Journal of Acquired Immune Deficiency Syndromes.

    Sinds het begin van de wereldwijde AIDS-pandemie zijn 75 miljoen mensen besmet met HIV en leven 37,9 miljoen mensen vandaag met het virus.In de jaren 80 en 90 kwam het virus in de bloedvoorraad van ziekenhuizen terecht omdat donors niet wisten dat ze met het hiv-virus rondliepen. Veel patiënten die regelmatig bloedtransfusies nodig hadden geraakten hierdoor besmet met hiv en stierven later aan de gevolgen van aids.  Dankzij het werk in de afgelopen decennia van onderzoekers, bloedcentra, ziekenhuizen en academische instanties wereldwijd wordt het doel om de HIV-pandemie te beëindigen haalbaar. Toch moeten onderzoekers waakzaam blijven voor nieuwe stammen en mutaties zodat testen en behandelingen blijven aanslaan. Door het gebruik van de laatste tecnologie zijn is het de wetenschappers van Abbott gelukt om deze nieuwe HIV stam op te sporen.

    Abbott heeft 25 jaar geleden het Global Viral Surveillance Program opgezet om HIV- en hepatitisvirussen te monitoren en mutaties te identificeren, om er voor te zorgen dat de diagnostische tests van het bedrijf up-to-date blijven. Als onderdeel van dit onderzoek bevestigden Abbott wetenschappers dat haar diagnostische testapparatuur deze nieuwe HIV-stam kunnen detecteren.

     

    Lees meer
  • Video: Mattel lanceert genderneutrale poppenlijn

    Speelgoedfabrikant Mattel heeft deze week hun eerste genderneutrale poppenlijn voorgesteld. De poppen zijn ontworpen zonder de typische vrouwelijke en mannelijke kenmerken en worden geleverd met accessoires die zowel als mannelijk of vrouwelijk kunnen worden omschreven. Met de poppenlijn wil Mattel kinderen de vrijheid geven om steeds opnieuw hun eigen aanpasbare personages  te creëren.

    Zo kan de pop zowel doorgaan als een jongen, meisje of geen van beiden. Mattel lanceerde de poppen wereldwijd op 25 september en hoopt met de lancering dat het taboe van wie met welke poppen speelt geherdefinieerd wordt. 

    De poppen zelf hebben dus geen gender maar hun eigenschappen zijn ook met de grootste zorg ontworpen zodat ze niet toegeschreven kunnen worden aan het ene of andere geslacht. Zo zijn de lippen niet te vol, zijn de wimpers niet te lang en weelderig en is de kaak van de poppen niet te breed. Er zijn ook geen typische borsten zoals  bij de Barbiepoppen, of brede schouders zoals het geval is bij de Ken-poppen. Iedere pop in de Creatable World serie ziet eruit als een  slank zevenjarige met kort haar maar in de verpakking zit ook een pruik met lange lokken en kledij die ieder modebewust kind draagt zoals hoodies, sneakers en t-shirts. Daarnaast zijn er ook tutu’s en camouflagebroeken beschikbaar voor de poppen.

     

     

    Maak hieronder kennis met de genderneutrale poppen van Mattel.

    Lees meer
  • Eerste teaser voor Darklands online

    Leather en fetish-pride Antwerpen wordt vanaf 2020 onder de naam Darklands georganiseerd. Naast de eerste teaser zijn ook enkele nieuwigheden bekend geworden. Zo opent de Darklands fetish markt een dag eerder dan de afgelopen jaren en wordt er ook een heus fetish cabaret georganiseerd. Daarnaast komen er nog twee nieuwe bars erbij en organiseert International Mister Leather 2019 Jack Thompson een trans social meeting.

    In de teaser zien we  de voormalige Mister Leather Sandro Cossero samen met zijn man op een kermis aan een waarzegster raad vraagt voor een trip naar Antwerpen. Wat zij te zien krijgt in haar kristallen bol is echter teveel voor haar.

    Darklands gaat door van 4 tot 9 maart 2020

    Lees meer
  • Sensoa pakt uit met nieuwe campagne PROTECT, TEST, TREAT, REPEAT

    In aanloop van de Belgian Pride (18 mei) lanceert Sensoa een nieuwe campagne met als mantra: PROTECT, TEST, TREAT, REPEAT! De organisatie pakt met deze campagne met enkele gedurfdere op seks gerichte campagnebeelden. 

    De tijd dat preventie gelijk stond (of beperkt was) tot condoomgebruik is voorbij. Preventie betekent vandaag een menu van mogelijkheden waaruit je kan kiezen en die je kan combineren: condooms, PrEP (preventief gebruik van hiv-remmende medicatie), regelmatig testen en behandelen bij soa en hiv.  

    Sensoa kiest ervoor om deze keuze samen te vatten in een positieve, duidelijke en krachtige boodschap: PROTECT, TEST, TREAT, REPEAT! De norm van veilig vrijen wordt zo herbevestigd zodat mannen die seks hebben met mannen veilige en prettige seks kunnen hebben. De vier begrippen worden getoond tegen een erotische achtergrond en zullen te zien op al het materiaal (affiches, condooms, T-shirts, stickers, banners enz.) dat Sensoa gebruikt bij zijn acties naar bars, clubs, sauna’s en andere plaatsen waar mannen seks hebben met mannen.

    Het nieuwe concept is duidelijk en de vormgeving is seks-gericht. Voor een organisatie die over seks praat, is dit ook geloofwaardig. De boodschap van beschermen, testen en behandelen is complex, zeker op evenementen waar het vooral draait om verleiden, dansen en plezier maken. Daarom kiezen we voor korte seksgerichte boodschappen (zogenaamde ‘quick and dirty’-prikkels), geen ‘slow and thorough’-prikkels (bv. lezen en cognitief verwerken). Op deze manier zal de boodschap van hiv, soa’s en veilig vrijen beter worden opgenomen.
    Deze worden vertaald in Engelse termen. Op de grote events waar we veel volk bereiken is het grootste deel van het publiek niet-Nederlandstalig. Bovendien begrijpt een groot deel van de Vlaamse mannen die seks hebben met mannen Engels.

    Jo Vandeurzen, Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin: “Deze nieuwe campagne past binnen het Vlaamse preventiebeleid dat duidelijk aanslaat. Het is positief dat het aantal HIV-diagnoses daalt. Dat neemt niet weg dat behoedzaamheid binnen en buiten de relatie uiteraard raadzaam blijft. Daar zet deze campagne op in. Vrij veilig en laat je geregeld testen.”

    Combinatiepreventie werkt!
    Al twee jaar op rij tonen de dalende cijfers van de nieuwe hiv-diagnoses dat preventie zijn vruchten begint af te werpen. Daarbij combineren we 'klassieke' preventiemethodes zoals sensibiliseren over veilig vrijen en distributie en beschikbaarheid van condooms en glijmiddel in homosekshoreca met nieuwe inzichten en mogelijkheden. 
    Zo promoot Sensoa het gebruik van PrEP: dat is het slikken van hiv-remmende medicatie door mensen zonder hiv om zo een besmetting met hiv te voorkomen.
    Daarnaast worden homomannen ook aangespoord om zich (sneller) te laten testen op soa en hiv. Hoe sneller een soa opgespoord wordt, hoe sneller behandeld kan worden en hoe minder deze kan doorgegeven worden. 
    Hiv kan nog niet genezen worden, maar het snel starten met medicatie heeft een dubbel voordeel: het is beter voor de gezondheid van de persoon met hiv én het zorgt ervoor dat het virus zo onderdrukt wordt dat het niet meer via seksueel contact kan doorgegeven worden. Die laatste boodschap wordt soms vertaald als N=N (niet detecteerbaar=niet overdraagbaar).

     

    Lees meer
  • Mode-ontwerper Karl Lagerfeld overleden

     

    De Duitse modeontwerper Karl Lagerfeld is op 85-jarige leeftijd overleden. Dat meldden verschillende Franse media, en het nieuws werd bevestigd door modehuis Chanel. Daar was hij 36 jaar lang artistiek directeur. 

    Volgens Paris Match werd hij maandagavond in allerijl naar het ziekenhuis gebracht, en stierf hij dinsdagochtend. 

    De laatste weken was Lagerfelds gezondheid aanzienlijk achteruit gegaan. Na de voorstelling van de lente- en zomercollectie voor 2019 op 22 januari was hij niet meer in staat om het publiek te groeten. 

    In 1983 werd hij de nieuwe artistieke directeur bij Chanel. Een jaar later lanceerde hij zijn Karl Lagerfeld label. Voor H&M ontwierp hij als eerste topontwerper een collectie met dertig stukken. Lagerfeld had toen bijna 12 jaar een relatie met Jacques de Bascher die zijn grote liefde en muze was totdat hij in 1989 stierf aan de gevolgen van aids. Lagerfeld steunde ook het homo-huwelijk door in 2013 twee vrouwelijke modellen in een trouwjurk de catwalk op te sturen.

     

     

    Lees meer

Laatste nieuws

Populairste