Recensie

• In de herhaling: Pose seizoen 2

Dankzij de corona-crisis hebben we een paar series van onze bingelijst kunnen schrappen. Ėėn daarvan was het tweede seizoen van de Amerikaanse reeks Pose over de New Yorkse homoscene en meer bepaald de wereld van danceballs.

We schrijven enige tijd na het einde van seizoen 1 van Pose. We zitten ondertussen in de jaren negentig en de New Yorkse homo-scene wordt zwaar getroffen door Aids. De als homo-kanker omschreven ziektericht een ware ravage aan met dagelijks verschillende begrafenissen van de bezweken patiënten. Blanca (MJ Rodriguez) en Pray Tell (Billy Porter) bezoeken en organiseren zoveel mogelijk begrafenissen maar beseffen in de loop van dit tweede seizoen dat ook hun dagen geteld zijn als blijkt dat ook zij de dodelijke ziekte hebben opgelopen. Dat weerhoudt Blanca echter niet om haar droom verder waar te maken na haar ontslag uit het schoonheidssalon waar ze werkte.

Maar ook met Elektra Abundance (Dominique Jackson) gaat het niet meer voor de wind nadat ze haar titel van ‘Mother of the Year’ verloor aan Blanca. Zij droomt ervan om een geslachtsveranderende operatie te laten uitvoeren maar dat is wat haar sugardaddy, die haar financieel ondersteunt, net niet wil. Achter zijn rug gaat Elektra  aan de slag als dominatrix in de SM-scene. Een rol die haar zeer goed ligt maar  die al snel uit de hand loopt als ze één van haar klanten enkele uren lang in zijn penibele situatie laat zitten.

Pray Tell is het ondertussen moe dat de overheid in alle talen zwijgt over hiv en aids en gaat samen met de verpleegster die zijn intussen overleden vriend verzorgde tot actie over. Zo voeren ze actie in ondermeer kerken en delen ze gratis condooms uit en proberen ze jongeren over te halen om zich regelmatig te laten testen. Maar de ziekte zorgt er ook voor dat het geweld toeneemt tegen de homo en transgemeenschap.

Maar het is niet allemaal kommer en kwel in de New Yorkse homoscene. Madonna zorgt  er met  haar monsterhit Vogue voor dat de extravagante dansstijl mainstream wordt. Iedereen wil kunnen dansen als de dansers uit de clip en dat is goed nieuws voor Damon (Ryan Jamaal Swain) en zijn vriend Ricky (Dyllon Burnside). Damon verdiend aardig de kost met het geven van Vogue-lessen, terwijl hij zijn opleiding als professionele danser verder zet aan de New Yorkse dansacademie, terwijl Ricky als professionele danser op toernee gaat.

Maar ook Angel (Indya Moore) gaat het voor de wind. Ze is uit de prostitutie gestapt en scoort met haar androgyne look de ene na de andere modelopdracht. Lil Papi (Angel Bismark Curiel) ontpopt zich tot haar persoonlijke manager en vriend die alles voor haar over heeft.

Na haar ontslag probeert Blanca haar eigen schoonheidssalon te beginnen maar daarin wordt ze tegengewerkt door haar nieuwe huisbazin. Dankzij Pray Tell en haar jongens neemt ze echter op een originele manier wraak. Een weekendje naar het strand zorgt ervoor dat Blanca ook een nieuwe liefde vindt

Maar aan alle mooie liedjes komt een einde.  Nadat Madonna met Vogue uit de hitparade verdwijnt keert ook de rust terug in de New Yorkse nightscene. Maar de ravage is aangericht en de raad van ouderen moet zich beraden over de toekomst van de danceballs.

Door haar ziekte is Blanca en haar huis nog maar een schim van zichzelf maar gelukkig kan ze nog één keer rekenen op de steun van Damon, Ricky, Angel en Lil Papi om de felbegeerde titel van ‘moeder van het jaar’ binnen te halen maar daarna gaan alle leden hun eigen weg.

Het tweede seizoen van Pose is donkerder dan het eerste en dat heeft natuurlijk te maken met de schaduw van Aids en het geweld dat meer dan in de eerste seizoen over dit seizoen hangt. Desondanks het zware thema blijft Billy Porter schitteren als de extravagante Pray Tell. Maar ook de andere acteurs groeien in hun rol. Sommige verhaallijnen worden op een drafje afgehandeld terwijl die toch ver strekkende  gevolgen hebben. Maar toch is dit tweede seizoen net als het eerste verplichte kost voor iedereen die geïnteresseerd is in de recente ‘donkere’ LGBT-geschiedenis.

Goed nieuws voor de fans: ondertussen is er bevestigd dat er een derde seizoen van Pose op komst is.

Lees meer
  • Colombe, de verrassende debuutroman van Christine Van den Hove over verboden vrouwenliefde

Met Colombe gaan we dankzij de debuutroman van Christine Van den Hove terug naar het Zuiden van Frankrijk in 1838. Op het einde van zijn leven blikt Michel terug over hoe hij uit zijn geboortedorp vertrekt om aan zijn gewelddadige broers te ontkomen. Hij krijgt de raad om de bergen in te trekken en daar schapen te gaan hoeden. Op het ogenblik dat hij vertrekt worden twee meisjes geboren waarvan het voorbestemd is dat hij met één van hen zal trouwen. Na enkele jaren trouwt hij inderdaad met Colombe  en dit ondanks het feit dat zij niet zijn eerste keuze was. Colombe is ook de beste vriendin van Amparo en is stiekem een beetje verliefd op haar, en dat in een tijd waar vrouwenliefde nog onbespreekbaar was.
    Maar door het huwelijk van Colombe verslapt  hun relatie. Na het overlijden van haar beide ouders vertrekt Amparo met de noorderzon en lijkt ze van de aardbodem verdwenen te zijn. Na de dood van Michel probeert Colombe Amparo terug op het spoor te komen maar dat lijkt maar niet te lukken.

Met Colombe beschrijft Christine Van den Hove het pittoreske leven van een Frans dorpje niet ver van de Spaanse grens waar de tijd lijkt stil te staan. Vanuit het oogpunt van Michel, Colombe en Amparo wordt het alledaagse leven en de verschillende sleutelmomenten beschreven in hun leven en dat van het dorpje. Dat zorgt er voor dat je bij dit boek een sterk déjà-vu gevoel krijgt. Doorheen de roman krijg je verschillende vragen voorgeschoteld die de nieuwsgierigheid van de lezer blijven prikkelen. Christine Van den Hove slaagt erin om je te blijven verrassen en dat is vooral het geval met de zoektocht naar Amparo en de verrassende wending die die zoektocht op het einde van het boek neemt.

Colombe werd uitgeven door uitgeverij Kartonnen Dozen en wordt verdeeld door Epo.

Auteur: Christine Van den Hove
    Titel: Colombe