Recensie: AJ and The Queen

‘AJ and the Queen’ is de nieuwste feelgood-serie van Ru Paul en Michael Patrick King die sinds begin dit jaar te zien is op Netflix.

Ru Paul is bij ons vooral bekend van zijn Drag Races en in mindere mate als talkshowhost, zanger en acteur. Naast enkele kleine rollen in verschillende televisieseries en films is het de eerste keer dat hij als acteur een volledige serie draagt.  Michael Patrick King verdiende op zijn beurt zijn sporen als schrijver van het merendeel van de Sex and the City-afleveringen.

‘AJ and the Queen’ vertelt het verhaal van Robert Lincoln Lee (RuPaul),die beter bekend is als dragqueen Ruby Red. Haar hele carrière lang heeft de dragqueen toegewerkt naar het verwezenlijken van haar droom: het openen van een eigen nachtclub waar de beste dragshows te zien zullen zijn. Na jaren sparen en hard zwoegen heeft hij het benodigde geld bij elkaar en terwijl de verbouwingen in het pand dat hij op het oog heeft aan de gang zijn wil hij nog één keer op toernee gaan. Maar zijn  droom wordt aan diggelen geslagen als zijn vriend een oplichter blijkt te zijn die ervan door gaat met al het geld van Robert. Al snel blijkt dat Robert het slachtoffer is geworden van het oplichtersduo dat bestaat uit Hector Ramirez, die zich voordeed als homoseksuele vriend van Robert, en Lady Death (Tia Carrere), die haar kost verdient met het wegwerken van ouderdomskwaaltjes. Als het duo hoort dat Robert klacht heeft neergelegd tegen hen en de politie hen op de hielen zit willen ze wraak nemen.

Helemaal berooid gaat Robert op tournee met zijn mobilhome maar zonder dat hij het weet heeft hij een verstekeling aan boord. AJ (Izzy G), een meisje dat zich liever als jongen voordoet, probeert te overleven nadat haar moeder haar verlaten heeft. Ze woont boven het appartement van Robert en zijn blinde huisgenoot en collega dragqueen Cocoa Butter en is van nature een oplichtster die ook regelmatig toeslaat bij Robert en zijn huisgenoot. Samen reizen ze van New York naar Texas, achternagezeten door de twee oplichters.

AJ and the Queen is een vermakelijke serie maar hoe zeer Ru Paul ook schittert als dragqueen net zo erg gaat hij de mist in als acteur. De serie moet het dan ook vooral hebben van Ru Paul als hij in drag is. Gelukkig kan hij daarbij rekenen op enkele van zijn voormalige drag race kandidaten die ook een rolletje in ’AJ and the Queen’ kregen. Ondanks het feit dat sommige verhaallijnen zeer voorspelbaar zijn is het toch een leuke serie waarin zowel AJ als Robert, beide gekwetst en door hun omgeving beschadigd, elkaar enkele lessen bijbrengen die hun kijk op het leven grondig zullen veranderen.

'AJ and The Queen' is nu te zien op Netflix.