Zakelijk

  • Open brief: steun je lokale lgbtq onderneming en horecazaak

    De maatregelen van de afgelopen maanden en de geleidelijke afbouw ervan dreigen voor heel wat ondernemers een mogelijke fatale aderlating te worden. Vooral bij handelszaken, evenementen en horecazaken die zich richten op LGBTQ+’s gaan alle alarmsignalen af. De verschillende Vlaamse LGBTQ-mediakanalen roepen hun lezers en volgers op om hun lokale LGBTQ-ondernemers zoveel als mogelijk te ondersteunen. 

    In maart kwam het leven dat we kenden plots tot stilstand door het losbarsten van de corona-pandemie. De lockdown, de daarbij afgekondigde maatregelen en de kosten die de komende coronafactuur met zich meebrengen, dreigen nu voor een bloedbad te zorgen onder de LGBTQ-ondernemers. Hun omzet stortte bijna volledig in, terwijl hun kosten bleven doorlopen, hun cliënteel zocht online alternatieven en velen vrezen dat een groot deel van hun  klanten de weg naar hun handelszaken na de crisis niet meer terug zal vinden. 

    Vaak werd er een online-alternatief gezocht maar voor tal van zaken bleek dit maar een druppel op een hete plaat te zijn. Verschillende nieuwe zaken die de afgelopen maanden de deuren wilden openen moesten die opening uitstellen en dreigen hierdoor al failliet te gaan vooraleer de eerste klant ook maar over de vloer kwam. 

     Voor ondermeer dancings, sauna’s en andere zaken duurt de nachtmerrie nog steeds verder. Zij mogen de deuren nog niet openen of kiezen er zelf voor om die gesloten te houden omdat ze geconfronteerd worden met maatregels die voor hen niet haalbaar zijn. De diversiteit van onze gemeenschap zorgt ervoor dat er niet een uniforme oplossing voor handen is. Het aantal schrijnende verhalen uit het LGBTQ-middenveld en van ondernemers die de verschillende gay-media de afgelopen weken bereikten is onrustwekkend. 

    Als zij de deuren moeten sluiten heeft dit ook meteen een impact op de hele LGBTQ-gemeenschap. Veel van deze zaken, zoals de verschillende regenbooghuizen, cafés, bars,  restaurants en/of sauna’s hebben immers ook een ondersteunende en sociale functie voor onze gemeenschap. Vaak steunen zij met hun ‘roze’ euro’s ook prides, fuiven, of culturele evenementen. Die evenementen zorgen voor zichtbaarheid in het straatbeeld die onmisbaar is voor jongeren die op zoek zijn naar een ‘gekozen familie’ en hun eigen sociale netwerken proberen op te bouwen, de aanvaarding van de verschillende vormen van seksualiteit en het tegengaan van de polarisatie in onze maatschappij.  Door het ontbreken van LGBTQ evenementen is de lokale handelaar en horeca nog meer aangewezen op de lokale burger. 

    Uit een recent onderzoek van Lumi, de opvang- en infolijn van çavaria voor vragen rond gender en seksuele voorkeur, blijkt dat de impact van de crisis op de levens van LGBTQ+-personen zeer groot was de afgelopen maanden. In de periode van midden maart tot midden mei waren er dit jaar 65 procent meer gesprekken dan in dezelfde periode vorig jaar.

     De Vlaamse gay-media roept dan ook gezamenlijk op om de verschillende LGBTQ-ondernemers te steunen door lokaal bij hen aan te kopen in plaats bij grote internetwinkels die verder onze gemeenschap veel minder of niet steunen dan de lokale ondernemers. Ga je normaal regelmatig uit eten of spendeer je een bedrag aan kleding, ondergoed, boeken... De kans is groot dat je hetzelfde vind bij bedrijven die onze gemeenschap rechtstreeks of onrechtstreeks steunen. 

    Besteed nu al het bedrag dat je normaal toch had uitgegeven. Spring binnen bij hen als ze hun deuren opnieuw openen. Bezoek hun website en shop online en als dat niet kan contacteer ze per mail of per telefoon om te vragen of je een bestelling kan doen. Koop geschenkbonnen of tegoedbonnen die je kan gebruiken als ze hun deuren opnieuw openen. Op die manier draag jij jouw steentje bij en zorg je ervoor dat deze zaken de huidige crisis overleven en op hun manier de LGBTQ-gemeenschap kunnen blijven ondersteunen.

    Deze oproep wordt ter gelegenheid van de komende Antwerp Pride gelanceerd door de gezamenlijke Vlaamse gaymedia (Be Out, gaybars.eu, Gaylive.Be, Touristicogay en Pink in our Lives) maar beperkt zich niet enkel tot Antwerpen. ‚Äč

    De onafhankelijke Vlaamse Gay-media

     

    Lees meer
  • Red & Blue-uitbater boos op de Campus Cup

    Ondanks de geruchten die de ronde doen over het faillissement van de Red & Blue /Cargo Club is eigenaar Nourdin Ben Sellam formeel. “Wij zijn niet failliet.” De club is momenteel, net als alle andere nachtclubs wel gesloten omwille van de coronamaatregels.

    Nourdin werd de afgelopen dagen overstelpt met vragen over zijn zaak nadat in de Canvas schoolquiz de Campus Cup op 8 juni  een vraag voorbij kwam waarin beweerd werd dat de Red & Blue failliet was.

    “We kregen afgelopen tijd veel ongeruste berichten dat Red & Blue / Cargo Club failliet zou zijn”, schrijft Nourdin op Facebook. “We weten vanwaar deze geruchten komen maar we kunnen u gerust stellen, wij zijn niét failliet.”

    "Maandag 8 juni werden we vermeld in het Canvas programma de Campus Cup van Woestijnvis waar zij hadden gezegd dat Zillion, Red & Blue & Noxx niet meer open zijn en dat mensen nu kunnen gaan feesten in een andere club in Antwerpen Ik kan jullie verzekeren dat wij niet blij zijn met deze vermelding en dat wij hier al contact hebben opgenomen met de zender en de programma-makers maar nog steeds geen deftige reactie hebben gekregen.

    Lees meer
  • Filmverdeler Cineniem wordt onderdeel van OUTTVMEDIA

    Cinemien gaat per 1 juli verder als onderdeel van OUTTV Media waarmee er een brede distributieorganisatie ontstaat in zowel filmtheaters, online als tv.

    Cinemien is in de afgelopen 45 jaar uitgegroeid tot de grootste filmdistributeur in de Benelux met een focus op vrouwen, de LGBT+-gemeenschap en arthouse-films. De versnelde digitalisering, de groei van het aantal films dat jaarlijks wordt uitgebracht, de steeds kortere looptijden in theaters en bioscopen en de effecten van Covid-19 zorgen ervoor dat Cinemien niet als zelfstandige organisatie verder kan.

    Voor OUTTV is het uitbouwen van het theatrical netwerk binnen een Europese context belangrijk met focus op 360° exploitatie in de landen waar OUTtv actief is. In 2018 nam OUTTV Media de Duitse LGBT+ -filmdistributeur PRO-FUN Media GmbH over. Met de additionele overname van Cinemien in de Benelux wil OUTtv de portfolio versterken op het gebied van theatrale en digitale exploitatie.

    Deze krachtenbundeling leidt tot onder mer een versterking van film- en video-exploitatie, de promotie en lancering van films in de bioscoop, op dvd/Blu-ray en op tv; en de digitale exploitatie via zowel bestaande als nieuwe OUTtv-kanalen.

    Marc Putman, CEO van OUTTV Media: ”We zijn verheugd dat de jarenlange samenwerking met Cinemien er nu in resulteert dat wij het vertrouwen hebben gekregen om het merk en de activiteiten van Cinemien te mogen voortzetten waarbij we de expertise en eigenheid behouden en met onze kennis benutten om Cinemien ook in de digitale wereld verder te brengen.”

    Noëlle Haitsma, Cinemien: “Na 45 jaar verdient Cinemien een nieuwe toekomst die past bij de huidige tijd, OUTTV Media is sterk marketing gericht en multimediaal, dat is volgens ons nodig om ook in de toekomst mooie films bij het publiek te brengen, zowel on- als offline.”

    Lees meer
  • LGBTQ-boekhandel Kartonnen Dozen doet oproep:Laat deze winkel niet verdwijnen

    Johanna Pas van de boekenwinkel Kartonnen Dozen trekt op ATV aan de alarmbel. Drie jaar na de opening wordt het voortbestaan van de boekhandel die zich gespecialiseerd heeft in LGBTQ-literatuur bedreigd.

    “We zijn hier nu drie jaar en dat zou vlot moeten gaan maar het blijft een struggle en ik weet niet of we het einde van het jaar halen.

    Kartonnen Dozen is naast een lokale boekhandel voor de buurt ook de enige boekhandel in Nederland en Belgie die gespecialiseerd is boeken over en met LGBTQ-onderwerpen.

    “Daar hebben we alles van en weten we alles over. Dat is onze expertise en daar komen mensen van ver.”

    Maar ook voor diegene die nog worstelt met hun identiteit is de winkel voor heel wat mensen een laagdrempelige ontmoetingsplek. 

    In de reportage van ATV doet Johanna Pas dan ook een oproep: "Laat deze winkel niet verdwijnen.”

     

    Bekijk de hele reportage hier.

    Lees meer
  • Cruisingclub The Kinky's opnieuw open

    De Antwerpse gaycruisingclub The kinkys opende maandagavond opnieuw de deuren nadat de zaak eind november plotseling dicht ging. Dat staat te lezen op de website van de zaak en de Facebookpagina.

    The Kinky's is net als The Boots  een momument in het uitgangsleven voor homoseksuele mannen. Vooral op maandag was het een hotspot in het Antwerpse uitgangsleven.  

    Roger, de eigenaar en oprichter van The Kinkys begon 45 jaar geleden met de bar en had daarvoor nog het café The Funnies. Sinds enkele jaren werd hij achter de bar vervangen door Sanito, die ook de dagelijkse uitbating voor zijn rekening nam. Roger kwam, tot aan zijn dood begin augustus, nog bijna dagelijks langs in de club. Hij stierf op 4 augustus op 66-jarige leeftijd in het UZ Antwerpen.

    Een combinatie van problemen rond de erfenis en de hoge kosten die gepaard gaan met de vernieuwing van de vergunning van de Kinky's zorgden, volgens onze bronnen,  dat The Kinky's  enkele weken de deuren moest sluiten. 

     

     

    Lees meer

Laatste nieuws

Populairste