Zakelijk

  • VIDEO: Cafe Den Draak pakt uit met eindejaarsfeesten ..... met paspoppen

    Wie in deze eindejaarsperiode langs café Den Draak, het cafe van het Antwerpse Regenbooghuis op de Draakplaats, loopt zou kunnen denken dat het café open is en er een gezellig feestje bezig is. Als je binnen kijkt zul je echter zien dat de feestvierders feestelijk uitgedoste paspoppen zijn.

    “We vonden het een beetje triestig”, zo laat Liesbeth van Den Draak weten aan ATV. “Er begint normaal gezien een hele drukke feestperiode op deze moment en het voelde een beetje leeg aan. We dachten als we de mensen niet naar hier kunnen laten komen voor wat drakenliefde dan kunnen we de mensen die hier passeren toch wat drakenliefde meegeven.”

    Daarom besloten uitbaters Hannes en Liesbet om muziek uit de jaren 70 door de luidsprekers te laten schallen en de zaak vol te steken met paspoppen. Zo staat er een koppel te dansen, zit een ander paar paspoppen te toasten  en dragen paspoppen plateaus met jenevertjes rond die normaal gezien onder de brug zouden verkocht worden op de kerstmarkt Winterwarmte.

    “Het is een moeilijk jaar natuurlijk maar het is een moeilijk jaar voor iedereen. Ik denk dat we wel begrijpen dat de maatregelen nodig zijn en dat we er samen door moeten. Van zodra het terug kan gaan we er opnieuw invliegen. Daar kijken we heel hard naar uit. Ondertussen proberen we positief te blijven en dat op deze manier een klein beetje over te brengen.

    Lees meer
  • Que Pasa start met crowdfunding

    Door de aanhoudende coronacrisis komen tal van horecazaken in de problemen. Ook voor Felipe Domingo, de eigenaar van de bekende bar Que Pasa, komt stilaan het water aan de lippen staan. Waarschijnlijk zal hij de Que Pasa pas begin maart of april opnieuw kunnen openen. Dinsdag liet hij via zijn persoonlijke Facebookpagina al weten dat hij het gebouw waar het café gevestigd is ging verkopen om vervolgens enkel het café te huren.

    "Dit wil niet zeggen dat ik het café niet meer zal doen . Ik zal dan gewoon huur moeten betalen aan de nieuwe eigenaar . Dit is momenteel de enige oplossing . De subsidies die we krijgen zijn onvoldoende en ik kan daarmee niet mijn rekeningen betalen . Erg maar het is zo." 

    (Lees verder onder de foto)

    Het bericht van Felipe werd gretig gedeeld door de vele dragqueens die er door de loop der jaren optraden en het vaste cliënteel. Veel mensen gaven in de reacties het bericht aan dat ze iets wilden doen en daarom startte Filipe woensdagmorgen een crowdfunding op. Op het einde van de coronacrisis geeft hij dan een feestje waarop alle donateurs zijn uitgenodigd. Doneren kan via deze link.

     

    Lees meer
  • Homosauna Kouros sluit na 21 jaar de deuren

    De bekende homosauna Kouros in Schoten gaat niet meer open. Dat hebben de uitbaters Ed en Rob bekend gemaakt via hun Facebookpagina en website. Sinds het losbarsten van de coronapandemie in maart was de zaak gesloten. 

    Ook toen de maatregelen in juni versoepeld werden bleven de deuren gesloten omdat de anderhalve maatregel niet kon worden toegepast op een manier waardoor een opening rendabel zou zijn. 

    "Door heel de Covid-19 crisis hebben wij een flinke klap gehad. Eerst hoopten wij dat het wel zou meevallen en hebben wij de zaak bedrijfsklaar gehouden, hopende spoedig weer te kunnen openen."

    "Nu, 9 maanden verder en met het sombere vooruitzicht de zaak op korte termijn niet meer rendabel te kunnen exploiteren, hebben wij met pijn in het hart besloten het pand te verkopen en de boeken neer te leggen."

    De Kouros sauna werd verschillende keren verkozen tot beste gaysauna van het jaar. Enkele jaren terug werd een groot gedeelte van de sauna nog gemoderniseerd. Vooral in de zomermaanden was de sauna, dat ook beschikte over een redelijk grote ligweide, buitenzwembad en jacuzzi, zeer populair bij de homo's uit Antwerpen en de verre omgeving. 

    Foto: Facebookpagina Kouros Sauna

    Lees meer
  • Carrefour stopt met adverteren op Poolse extreem-rechtse site

    Europa's grootste retailer Carrefour gaat onmiddellijk al zijn advertenties op de Poolse extreem-rechtse site Gazeta Polska verwijderen. Dat laat Carrefour via Twitter weten nadat ze door verschillende Twittergebruikers er op attent werden gemaakt dat hun advertenties op de site te zien waren naast nieuwsberichten die de recente betogingen tegen de verstrengde Poolse abortuswetgeving als superverspreiders voor het Covid-virus bestempelden. De extreem-rechtse site publiceert ook met de regelmaat van de klok homofobe berichten die de LGBT-gemeenschap viseren. (lees verder na de tweet)

    In een reactie op de verschillende tweets laat Carrefour weten dat ze hun advertenties gaan stop zetten op Gazeta Polska. Hun advertentie worden via Adsense  van Google verdeeld en kwamen zo automatisch op de extreem-rechtse site terecht. 

    Carrefour haalde in de zomer van vorig jaar  ook de 'papieren' versie van de Gazeta Polska uit hun rekken nadat daar stickers inzaten om LGBT-vrije gebieden te promoten."Binnen Carrefour behandelen we onze cliënten, werknemers en partners met respect", zo stond toen te lezen in een tweet. "In 2013 tekenden we als één van de eerste retailers in Polen het Diversiteits Charter waarin we ons engageerden om iedereen gelijk te behandelen en om tegen discriminatie in te gaan."

     

     

    Lees meer
  • Dift en Ben & Jerry's verkozen tot beste inclusief Initiatief door KLIQ Works

    KLIQ Works heeft deze week het Inclusief Initiatief uitgereikt aan het roomijsbedrijf Ben & Jerry’s en het creatief bureau Dift.

    Beide bedrijven zetten zich de afgelopen jaren in voor meer diversiteit op vlak van gender en seksuele oriëntatie. Het doel van de award is om bedrijven en werkgevers aan te zetten om actief bezig te zijn met LGBTI-inclusie op de werkvloer. Het Inclusief Initiatief vervangt de KLIQ Awards. Vorig jaar kreeg Procter & Gamble de KliQ Works Most Inclusive Employer Award.

    Dift winnaar in categorie kleine bedrijven.

    Dift won in de categorie kleine bedrijven door hun initiatief ‘Take us to the backroom’. Het project zet inclusiviteit binnen design centraal en roept daarom designers op om hun creatieve interpretatie van een van de vijf thema’s te geven (etniciteit, gender, queerness, lichaam en religie). Het zou normaal gezien zijn doorgegaan tijdens de Biënnale INTERIEUR Kortrijk 2020, maar staat even on hold door de huidige COVID-19 maatregelen.

    ‘Take us to the backroom’ zou een aparte plek op de Biënnale krijgen; een echte backroom. Daarmee benadrukt het project ook nog eens de realiteit: design wordt vaak voor een heel gemiddelde groep gemaakt, en minderheden vallen daarbuiten. Door dat in de verf te zetten wil het project de bezoeker laten nadenken over diens visie op inclusiviteit.

    "Zijn we een bureau met een grote diversiteit? Mèh. Maar kijken we wel met een inclusieve blik naar wat we doen? Dat zeker", zo laten Bert Pieters en Yves Drieghe, de oprichters van DIft weten op de website van KLIQ Works. "Een erkenning zoals Inclusief Initiatief bevestigt al die kleine stapjes die we nemen, waarmee we, volgens ons, de wereld telkens weer een beetje schoner maken."

    Ben & Jerry's winnaar in de categorie Grote Bedrijven

    Ben & Jerry’s won in de categorie grote bedrijven door hun jarenlange inzet om een inclusievere werkplaats voor hun werknemers te zijn en door hun strijd voor structurele veranderingen omtrent seksuele oriëntatie en genderidentiteit wereldwijd. Het ijsmerk is al jaren een vaste waarde tijdens de Belgium Pride. "We hadden onder andere verschillende initiatieven tijdens de Belgian Pride om diversiteit in België vieren en LGBTI-fobie in de maatschappij bespreekbaar maken", zo zegt Ben & Jerry's Junior Brand Manager Eva Vanpeteghem, [Junior Brand Manager].

     

    Door COVID-19 zijn de meeste van hun fysieke plannen in België in het water gevallen. Eerder dit jaar ondertekende het bedrijf het charter van de inclusieve organisatiecultuur en nodigde KLIQ uit om een vorming te geven over LGBTI-inclusie op de werkvloer. 

    Verder zet het bedrijf zich ook al jarenlang wereldwijd in. Ben & Jerry’s werkte samen met een lokale organisatie in Warschau samen om een onbreekbaar beeld te maken voor LGBTI-aanvaarding, nadat eerdere beelden zeven keer vernield werden. In 2017 verkocht het bedrijf maandenlang geen ijsjes met twee dezelfde ijssmaken in hun ijssalon in Australië om politici te vragen om het huwelijk open te stellen aan mensen van hetzelfde gender. In 1989 was Ben & Jerry’s de eerste grote werkgever in Vermont die een ziektekostenverzekering aanbood aan partners van werknemers, waaronder koppels van hetzelfde geslacht.

    KLIQ is het vormings- en trainingscentrum van çavaria dat werkt rond gender- en seksuele diversiteit. KLIQ Works richt zich voornamelijk op LGBTI-inclusie op de werkvloer.

    Bron: Cavaria

    Lees meer

Laatste nieuws

Populairste