Zakelijk

  • Medewerkers TOPdesk gaan genderinclusief communiceren

    Het Antwerpse software- en consultancybedrijf TOPdesk organiseert op vrijdag 20 augustus een opleiding ‘genderinclusieve communicatie’ voor alle medewerkers. Medewerker Iris Costrop, zelf deel van de LGBTQIA+ community, lanceerde het initiatief: “Ik vond dat we iets wezenlijks moesten doen rond inclusie. Je logo tijdelijk in regenboogkleuren hullen is één ding. Samen met de collega’s echt werken aan hoe je spreekt en denkt over LGBTQIA+ is nog iets heel anders.”

    In de slipstream van de Antwerp Pride volgen de medewerkers van het Softwarebedrijf TOPdesk morgen een opleiding rond genderinclusief communiceren en seksuele diversiteit. Daarvoor slaan ze de handen in mekaar met Kliq, het vormingscentrum van de LGBTQIA+ -belangenorganisatie Çavaria. 

    “Ik vind ons bedrijf erg open-minded. Een deel van onze collega’s bevindt zich ergens op het LGBTQIA+-spectrum. Toch willen we nog meer focussen op genderneutraal taalgebruik en het (h)erkennen van onbewuste vooroordelen,” zegt Costrop. “Veel collega’s zijn in hun dagelijks leven weinig tot niet met het onderwerp bezig, maar ze willen er best wel wat over bijleren. Daarom zetten we het op de agenda. Alle collega’s, hoe ze zich ook definiëren, moeten volledig zichzelf kunnen zijn op het werk. Ook mensen die bij ons solliciteren, willen we diezelfde boodschap geven.” 

    Vooroordelen herkennen 

    Doel van de onlinevorming is het aanreiken van praktische tools om aan genderinclusieve communicatie te doen. Daarvoor worden concrete voorbeelden en good practices aangehaald. Daarnaast gaat de opleiding ook dieper in op gender- en seksuele diversiteit en het herkennen en bestrijden van vooroordelen bij jezelf en anderen.  “Mensen denken standaard nog bijvoorbeeld in ‘hij/zij’-hokjes. Die reflex, daar willen we aan werken,” aldus Costrop. 

    Bedoeling is ook na de halve dag durende opleiding verder rond het thema bij te scholen, met vervolgopleidingen en andere acties.   

    Internationale werkgroep 

    Iris Costrop maakt samen met een aantal collega’s deel uit van de ‘Diversity and Inclusion Guild’ van TOPdesk, een interne werkgroep die collega’s van de verschillende TOPdesk-vestigingen wereldwijd verenigt om te werken aan diversiteit en inclusiviteit. 

    Lees meer
  • Chez Maman heropent tijdelijk op de Grote Markt van Brussel

    De Brusselse dragqueenbar Chez Maman heeft vorige week opnieuw de deuren geopend. Niet op de vertrouwde locatie in de Lievebroersstraat maar tijdelijk op de Grote Markt van Brussel. Terwijl de vertrouwde bar in de Lievebroerstraat na het pensioen van Serge Morel, gerenoveerd wordt voeren de drag-dochters van La Maman daar een dinnerspektakel op. 

    In mei kondigde Serge Morel aan dat hij een jaartje vroeger dan verwacht op pensioen ging en samen met zijn echtgenoot naar Frankrijk zou verhuizen. 

    De drag-dochters van La Maman zetten nu (tijdelijk) haar erfenis verder vanop de Grote Markt.  Sugarlove neemt daarbij de rol van dragmoeder over van Serge. “Het is onmogelijk om Maman te vervangen, maar we willen haar erfenis verderzetten als een familie”, zo zegt ze bij de Brusselse stadszender Bruzz.

    “Na bijna een heel jaar organiseren we eindelijk een drugshow in Brussel. Er zal een dinarshow zijn en een bar die open is. We gaan eindelijke terug plezier beleven.”

    Vanaf nu kun je dus op de Grote Markt terecht voor een Drag Dining Experience met optredens van Gabanna, Fernanda Lust, Chloe von Titlt en Sugar Love. 

    Reserveren kan via http://concept.brussels , telefonisch op het nummer  (+32) 472 013 433 of via maman@concept.brussels.

    Bekijk hieronder het verslag van Bruzz.

     

    Foto: Facebook/Chez Maman

     

    Lees meer
  • Viooltjes als teken van horecazaken zonder haat

    Het bekende café Den Engel op de Grote Markt in Antwerpen heeft als eerste horecazaak een symbolisch viooltje ontvangen. Op die manier  kunnen alle café’s en restaurants in Antwerpen binnenkort aantonen dat iedereen welkom is in hun zaak. Wie je ook bent. Ze zijn een Zaak zonder Haat. Dat alles maakt deel uit van een nieuwe campagne waarvoor Antwerp Pride, Mister Gay Belgium, Roze Huis Antwerpen, Unia en de Antwerpse horecafederatie de handen in mekaar slaan, met de steun van Lokale Politie Antwerpen en Stad Antwerpen.

    Het gebruikte viooltje werd ontworpen door de Britse Kunstenaar Paul Harfleet die vorig jaar tijdens Antwerp Pride ook in Antwerpen met zijn The Pansy Project uitpakte. In het Engels heet een viooltje een ‘pansy’ en dat woord wordt in het Engels ook vaak als scheldwoord gebruikt voor homo’s en queers. Harfleet plantte de voorbije jaren wereldwijd verschillende viooltjes op plaatsen van homo en transfoob geweld. De tere kleurrijke bloemen claimen op die manier hun pejoratieve bijnaam als geuzennaam.
    Nu krijgen zijn viooltjes een tweede positieve laag in de strijd tegen discriminatie en haat als het symbool van het ‘Zaak zonder Haat project’.

    Een uitbater die van zijn etablissement een Zaak zonder Haat wil maken kan een speciaal ontworpen viooltje krijgen om op die manier aan zijn klanten te communiceren dat je een veilige plek binnenkomt.
    Die uitbater krijgt het symbool niet zomaar. De partners  voorzien in een e-learning van één uur die horeca-uitbaters tools en tips aanreikt om van hun zaak daadwerkelijk een plek te maken waar iedereen welkom is. Na het volgen van deze opleiding krijgen ze het viooltje en kunnen ze zich ‘Zaak zonder Haat’ noemen.

    “Met het Zaak zonder Haat project willen we de hand reiken naar de horeca in Antwerpen waarmee we als Antwerp Pride al goed samenwerken”, zo licht Antwerp Pride voorzitter Bart Abeel toe. “Voor alle duidelijkheid: er zijn vandaag geen noemenswaardige problemen binnen de horeca wat discriminatie betreft maar dit is een extra tool waarmee uitbaters een positief signaal kunnen geven aan hun (potentiële) klanten. Als je zelf nog zoekende bent in je identiteit en je weet niet of je ‘thuishoort’ in een café of je durft op een gezellige avond je partner niet even omhelzen omdat je schrik hebt van reacties in het restaurant, dan weet je binnenkort waar je wél welkom bent zonder enige schroom. We willen ook Paul Harfleet bedanken met wie we vorig jaar al samenwerkten dat hij mee zijn schouders zet onder dit project.’’

    Ook voor huidig Mister Gay Belgium Joren Houtevels is de lancering van dit project belangrijk. “Je ergens thuis voelen, een plek waar je volledig jezelf kan zijn en waar je jezelf volledig kan ontwikkelen. Het viooltje staat symbool voor een plaats zonder vooroordelen en discriminatie, het toont aan dat het een plek is waar iedereen welkom is. Hierdoor kunnen personen die zich nog geen ‘thuis’ gevonden hebben ook hun plekje vinden in Antwerpen. Als Mister Gay Belgium wil ik dit signaal ook mee dragen en ervoor zorgen dat iedereen zijn plekje kan vinden. Zichtbaarheid is enorm belangrijk, zeker nu in tijden waar alles op meer afstand gebeurt.“

    Vandaag ontvingen de uitbaters van het bekende café Den Engel op de Grote Markt in Antwerpen al een eerste symbolisch viooltje uit handen van schepen voor gelijke kansen Karim Bachar. 
    De uitbaters van het café hebben de e-learning nog niet gevolgd, maar hebben zich geëngageerd om dit binnenkort te doen.

    "In navolging van de internationaal gekende regenboog vlag, prijkt dus nu het viooltje aan het raam van de horeca uitbating”, zo besluit Davy Brocatus van Horeca Antwerpen. “Gastvrijheid is één van onze belangrijkste troeven in de horeca, en dit betekent “inclusief” zonder enige vorm van uitsluiting. We zijn dan ook terecht fier dat in de horeca iedereen welkom is en dat op deze manier te kunnen tonen."

     

     

    Lees meer
  • Que Pasa sluit eind augustus de deuren

    Eind augustus sluit de Antwerpse travestiebar Que Pasa (tijdelijk) de deuren. Dat laat uitbater  Felipe Domingo weten via Facebook. Het gebouw waar de zaak nu is gevestigd is verkocht en begin september wordt de zaak omgevormd tot een apotheek. 

    Eind december vorig jaar liet Felipe weten dat hij genoodzaakt was om het gebouw te verkopen. "De subsidies die we krijgen zijn onvoldoende en ik kan daarmee niet mijn rekeningen betalen . Erg maar het is zo", zo klonk het toen. Felipe hoopte er wel  op dat met de nieuwe eigenaar van het gebouw kon overeengekomen worden dat de zaak er kon blijven. Ook begon de Que Pasa met de verkoop van kalenders en een crowdfundingactie om de afgelopen maanden een bron van inkomsten te creëren. 

    Net voor de heropening van de zaak, die voorzien is voor zaterdag, komt er nu van de Que Pasa het nieuws dat het einde (voorlopig) in zicht is.

    "Het slechte nieuws is dat de eigenaar er een apotheek van wil maken en ik hier niet kan blijven. Het goede nieuws is dat ik nu kapitaal heb om ergens in de buurt opnieuw te starten", zo laat Felipe weten. 

    "Van het moment dat de restricties voorbij zijn dan komt er een Que Pasa 2."

    Ook is Felipe van plan om met een Que Pasa on tour te starten. "Ik ben ook van plan om met een evenement te starten, Que Pasa on tour. Al de mensen die mij gesteund hebben en geld gestort hebben die krijgen inkomkaarten."

    Reacties van dragqueens

    Het nieuws van de nakende sluiting sloeg donderdag binnen bij heel wat dragqueens die in de Que Pasa hun eerste stappen hebben gezet. We zetten er enkele op een rijtje.

     

    Lees meer
  • Nederlandse arbeidsmarkt beter dan verwacht voor transpersonen

    De arbeidsmarktpositie van trans personen in Nederland is significant beter dan eerder aangenomen blijkt uit nieuwe resultaten van Gendertalent. Het aantal discriminatiezaken onder haar cliënten bedraagt 3%, 9% van de trans personen blijkt in een uitkering te hebben en werkgevers staan veelal open voor trans personen. Om de echte problemen op te lossen, pleit Catharina Anastasia Romanov voor een paradigmashift in de mindset van trans personen en voor het invoeren van de no risk polis voor trans sollicitanten voor werkgevers. 
     
    In 2011 voerde het CBS een onderzoek uit onder de populatie van trans personen. Daaruit bleek dat ongeveer 30% in een uitkeringssituatie zat. Datzelfde getal kwam naar voren in een onderzoek van Transgender Netwerk Nederland in 2017 uitgevoerd door de universiteit van Humanistiek. “Vanuit ons netwerk van 35 grote regenbooggemeentes en het UWV kregen wij 350 mensen doorgestuurd. Dat is 3% van het aantal trans personen die in transitie zijn geweest of zitten. Alhoewel wij vooral de mensen zien die niet door de gemeentes zelf begeleid kunnen naar werk, lijkt het probleem vele malen minder groot dan aangenomen. Het percentage ligt volgens onze praktijk eerder op 9% dan op 30%. 
     
    Uit de praktijk van Gendertalent blijkt dat het rapport van het CBS uit 2011 precies schetst wat de problemen zijn. De cliënten worden werkeloos vanwege vijf redenen, namelijk gedragspatronen die gaan wringen, fysieke kracht veranderen, werkwaardes veranderen, sociaal netwerk valt weg en als laatste een stapeling van uitdagingen rond trauma’s en gedrag. Discriminatiezaken echter blijken slechts in 3% van de cases van Gendertalent een rol te spelen in de afstand tot de arbeidsmarkt. 
     
    Romanov merkt bovendien dat er een grote bereidheid van werkgevers om trans personen aan te nemen. “Er is volgens ons een onterechte bias dat er veel werkgevers zijn die niet open staan voor trans personen. Onze ervaring is echter anders. Wanneer wij voor vacature in gesprek gaan dan vinden wij bij 90% van de werkgevers bereidwilligheid om mensen aan te nemen. Dat geldt ook voor de sectoren die traditioneel masculien worden gezien zoals logistiek of de bouw. 
     
    Als eerste pleit Romanov daarom voor een paradigma shift bij trans personen. “Laten wij zelf focussen op de goede voorbeelden door onze eigen optimistische verhalen te delen. Ik stel voor dat we dit doen via sociale media onder de hashtag #transproof. Daarmee laten we elkaar en ook werkgevers zien dat er juist vele mensen aan het werk zijn. Positivisme, optimisme leiden tot een opwaartse spiraal. Laten we elkaar voor helpen in plaats van elkaar aan te praten dat het allemaal kommer en kwel is. Er is voor iedereen een plek”.
     
    Wel ziet Romanov dat werkgevers bang zijn voor het financiële risico door de uitval rond de operaties. Gendertalent stelt voor om de no risk polis hiervoor in te zetten. De no risk polis wordt ingezet om het financiële risico voor werkgevers weg te nemen bij het plaatsen van de groepen met afstand tot de arbeidsmarkt. “Wij zien dat mensen niet worden ontslagen maar vooral niet worden aangenomen vanwege financiële risico van de medische transitie. Het transitieverlof dat door D66 en TNN wordt bepleit schiet op basis van onze praktijk ver zijn doel voorbij. Ik roep de minister van sociale zaken, de wethouders van de grote regenbooggemeentes en de bestuurders van het UWV op om de invoering van dit instrument samen binnen enkele weken toepasbaar te maken”.

     

    Foto: KOBU Agency /Unsplash

    Lees meer

Laatste nieuws

Populairste