Media

  • Deze BV's zaten onder de make-up in finale Make Up Your Mind

    In de strijd om het kroontje trokken Jackie Doolittle, Black Lulu, Katie Hairy en Lily Rooster voor een laatste keer hun stoutste hakken en meest extravagante outfit aan. De vier finalisten van Make Up Your Mind playbackten de sterren van de hemel, acteerden de pannen van het dak en dansten alsof hun leven er vanaf hing. Maar er kan er maar eentje de allerbeste zijn en die eer ging naar de duistere diva Black Lulu. Sieg De Doncker gaat zo aan de haal met het felbegeerde kroontje - of liever, met de felbegeerde diamanten pump - en treedt als winnaar van Make Up Your Mind in de voetsporen van Sammy Mahdi. De allerlaatste restjes make-up gingen af en zo kwamen ook Julie Vermeire, Jonatan Medart en Tom De Cock tevoorschijn. Zij stortten zich de voorbije weken met hart en ziel in de dragwereld, maar zelfs aan de meest glitterende en glamoureuze sprookjes komt helaas een einde.

    Sieg De Doncker als Black Lulu 

    “Wat een beest. Dat is een neige gast denk ik, maar ik weet echt niet wie het is.” De sassy moves van Black Lulu maakten een diepe indruk op Bart en Jani. Toch lukte het hen, in tegenstelling tot Karen en Ruth, niet om acteur Sieg De Doncker in zijn strakke latexpak te herkennen. 

    “Ik heb heel erg afgezien", zo zei Sieg na afloop. "Ik zit al 10 uur in dit pak en moet daarvan al 9 uur naar het toilet. Maar Make Up Your Mind heeft me een beetje gelukkiger gemaakt. En ik vind dat iedereen gelukkig moet zijn. Zolang je niemand pijn doet, moet dat ook op eender welke manier kunnen. Je mag nooit bang zijn om iets nieuws te proberen in je leven. Als je je limiteert tot de dingen die je kent, wordt het leven saai. Je leeft even in een andere wereld als je een dragkostuum aan hebt, en ik kan me inbeelden dat dat aanvoelt als een bevrijding voor je mentale welzijn.” 

    Jonatan Medart als Katie Hairy 

     

    Move over, Katy Perry – hier is Katie Hairy, de enige échte queen of pop. De panelleden zagen dat er een geboren drag queen in content creator Jonatan Medart schuilgaat. Helaas besloten Karen en Ruth op het allerlaatste moment van gedacht te wisselen en zat ‘de zoon van Marc Van Ranst’ niet onder de weelderige pruik verstopt. “Ik vond het super leuk om mee te doen. Ik heb al wat drag shows gezien en heb altijd gezegd: als er ooit een drag show op mijn pad komt, moet ik die kans met beide handen grijpen. Et voilà. Ik vind het heel fijn dat er een maatschappelijke boodschap achter Make Up Your Mind zit. Ik hoop dat alle mensen die moeilijk out of the box kunnen denken, hun knop kunnen omdraaien en kunnen zeggen dat ze dit leuk vinden om te zien.” 

    Julie Vermeire als Jackie Doolittle

     

    Als een ondeugende Harlequin lookalike met een paar losse vijzen paradeerde Jackie Doolittle over de catwalk. Julie Vermeire bleef lange tijd buiten het vizier van Karen en Ruth, maar op het laatste nippertje vielen de puzzelstukjes op hun plaats: de crazy queen werd ontmaskerd.“Ik vond het heel fijn om een delulu alter ego, waarvan ik niet wist dat ik het in mij had, naar boven te halen. Dit was het tegenovergestelde van wat ik dacht dat ik kon doen. Maar je moet het gewoon doen en je van niets of niemand iets aantrekken. Er zijn al zoveel meningen en hokjes waar je in moet passen. Daar heb ik een hekel aan, dus be yourself. Ik merk wel dat mensen van mijn leeftijd meer open-minded zijn. Er is op dat vlak toch een kloof tussen verschillende generaties en we zijn er om die kloof toch wat te dichten.”

    Tom De Cock als Lily Rooster


    Teamcaptains Bart Appeltans en Karen Damen waren er rotsvast van overtuigd: achter de extravagante cowgirl Lily Rooster schuilt Q-dj Tom De Cock. Teamgenoten Jani Kazaltzis en Ruth Beeckmans zaten met Mathias Coppens op een ander spoor, maar hadden weinig in de pap te brokken: "Wij zijn allebei bang voor onze kapitein. Ik durf straks niet alleen naar de parking te wandelen”, lachte Ruth. Gelukkig hielden Karen en Bart terecht voet bij stuk en bleek Tom De Cock het verloren zusje van Dolly Parton en Beyoncé’s Cowboy Carter te zijn. “Ik heb in de eerste plaats meegedaan als verrassing voor mijn dochter, een grote fan van Make Up Your Mind die nu thuis aan het kijken is. Ten tweede ben ik met een man getrouwd. Veel mensen denken daarom nog dat ik in het weekend automatisch in deze outfit rondloop. Maar voor mij is dit even ver uit mijn comfortzone als voor pakweg Piet Huysentruyt. Diversiteit bestaat in alle vormen en maten. Mensen moeten stoppen met tijd te verspillen aan hokjesdenken. Laat ons in de plaats iets belangrijk doen: de wereld fixen of zo?” 

    Lees meer
  • Luc Appermont en Wannes Lacroix worden het gezicht van Limburg Pride

    Tv-icoon Luc Appermont en acteur Wannes Lacroix zullen op 13 juli de eerste Limburgse Pride presenteren. De organisatie koos voor de twee Limburgers omdat ze met de Pride een brug willen slaan tussen generaties en ook het Limburggevoel willen uitdragen.

    Op zondag 13 juli trekt de allereerste Limburg Pride over de kleine ring in Hasselt. In deze eerste parade is er plaats voor een twintigtal wagens. Momenteel hebben al een tiental organisaties toegezegd om met een wagen deel te nemen, en zullen een dertigtal verenigingen meestappen. Op het Kolonel Dusartplein komt een Pride Village met een podium waar de hele dag door optredens plaatsvinden. Luc Appermont en Wannes Lacroix zullen de verschillende artiesten aankondigen die na de optocht op het podium van de Pride Village zullen optreden. Tussen de twee presentatoren zitten maar liefst drie generaties. De organisatie koos voor hen omdat Luc Appermont professionaliteit en ervaring uitstraalt, en Wannes Lacroix met zijn spontane, jeugdige uitstraling de perfecte tegenhanger vormt.

    Toen de twee presentatoren gevraagd werden, twijfelden ze geen moment. “Ik vond het een heel mooi initiatief, omdat het Limburgs is – dat is voor mij heel belangrijk – en ten tweede: ik ben niet zo voor het opsplitsen in groepen,” aldus Luc Appermont. “We hebben het altijd over inclusief zijn, maar ik hou van alle mensen die het goed bedoelen en respect hebben voor elkaar. Dan hoef je dat niet op te delen in tientallen verschillende lettertjes. We zijn allemaal mensen, en ik heb ook altijd zo in het leven gestaan.”

    Voor Luc Appermont wordt dit zijn allereerste Pride, terwijl Wannes al eerder de sfeer opsnoof tijdens de Antwerp Pride. “Ik vond het daar zo tof. Toen ik de vraag kreeg, vond ik het een geweldig idee – zo kon ik mijn steentje bijdragen. Het leuke aan een Pride is dat iedereen mag zijn wie hij is, en er zijn geen rare blikken. Het is gewoon een leuke vibe op zo’n dag.”

    “Ik ben niet iemand die met zijn eigen hymne en vlag loopt te zwaaien. Ik ben een individu en probeer dat ook te bewaren,” gaat Luc verder. “Maar ik kan me wel achter een gemeenschappelijk doel zetten. En dat doel is verbondenheid met alles en iedereen. Het klinkt cliché, maar ik geloof echt in mensen – niet in hokjes en vakjes.”

    Tussen Wannes en Luc liggen drie generaties, maar volgens Appermont heeft de jeugd het vandaag veel moeilijker om uit de kast te komen dan vroeger. “Ik ben niet laat uit de kast gekomen, want vrienden en familie wisten het. Maar omdat ik een bekend figuur was, heb ik het niet gedeeld met het grote publiek. Dat vond ik toen niet nodig. De tijden waren anders, en niemand vroeg zich af of mensen als Nonkel Bob, Tante Terry of Armand Pien getrouwd waren of een hond hadden. Niemand vroeg zich af hoe zij in het leven stonden. Nu, met sociale media, is dat compleet veranderd – en heeft dat geen zin meer.”

    Wannes was dinsdag bij de voorstelling onder de indruk van zijn oudere collega. “Ik ben altijd een beetje starstruck als ik Luc zie, maar ik denk dat ik veel van hem kan leren. Ik kijk er heel erg naar uit.”

    De twee Limburgers zullen dus samen de artiesten aankondigen die na de Pride optocht op het podium in de Pride Village zullen optreden. De volledige line-up wordt binnenkort bekendgemaakt via de sociale mediakanalen van Limburg Pride. De organisatie belooft alvast een gevarieerd programma met talenten die elk op hun manier bijdragen aan de boodschap van liefde, zelfacceptatie en inclusie.

     

    Lees meer
  • Facebook censors post from Antwerp’s Rainbow Library

    This past weekend, Facebook removed a post from RegenboogBib, located in Antwerp’s Roze Huis, due to the presence of bare buttocks on a book cover used as an illustration. In addition, restrictions were also imposed.

    On March 23rd, RegenboogBib reopened its doors in the Roze Huis, above café Den Draak. This past weekend, Marc Daems, one of the volunteers at RegenboogBib, reposted an earlier message listing all the LGBTQIA+ books, comics, poetry, and films available for borrowing. Just like in the original post, the cover of the book Jongenssprookjes Deel 3 by Eric Kollen was included. It features a man in a hoodie with his buttocks exposed and an Arabic tattoo. The post was removed almost immediately.

    In recent months, following the re-election of Donald Trump, Meta — the company behind Facebook — has adjusted its moderation policies and its approach to minority groups. This was largely due to pressure from conservative right-wing groups claiming that Meta was censoring their posts.

    Third-party fact-checking was phased out and replaced with a system of “community notes,” allowing users to add comments. Posts with so-called “dangerous” content — such as terrorism, child sexual exploitation, drugs, fraud, and scams — are now monitored by automated systems. That appears to be what happened with the removed RegenboogBib post.

    Since the switch, it seems increasingly common for posts from LGBTQ+ organizations and content creators to be taken down. GayliveBe has also been a victim of this several times recently. Many transgender content creators have faced restrictions, and their posts are being labeled as “harmful” more than ever.

     

    Lees meer
  • Facebook censure une publication de la bibliothèque arc-en-ciel d’Anvers

    Facebook a supprimé ce week-end une publication de la RegenboogBib, située dans la Maison Rose d’Anvers, en raison de la présence de fesses nues sur la couverture d’un livre utilisée comme illustration. Des restrictions ont également été imposées.

    Le 23 mars, la RegenboogBib a rouvert ses portes à la Maison Rose, au-dessus du café Den Draak. Ce week-end, Marc Daems, l’un des bénévoles de la RegenboogBib, a republié un ancien post contenant une liste de tous les livres, bandes dessinées, poésies et films LGBTQIA+ disponibles en prêt. Comme dans le message original, la couverture du livre Jongenssprookjes Deel 3 d’Eric Kollen y figurait. On y voit un homme en hoodie, les fesses nues, avec un tatouage en arabe. Le message a été supprimé presque immédiatement.

    Au cours des derniers mois, après la réélection de Donald Trump, Meta, la société mère de Facebook, a modifié ses règles de modération et sa politique envers les groupes minoritaires. Cela s’est fait principalement sous la pression des cercles conservateurs de droite qui affirmaient que Meta censurait leurs publications.

    Ainsi, le fact-checking réalisé par des tiers a été abandonné au profit d’un système de “community notes” permettant aux utilisateurs de formuler des remarques. Les publications au contenu jugé “dangereux” — telles que le terrorisme, l’exploitation sexuelle d’enfants, les drogues, la fraude ou l’arnaque — sont désormais contrôlées par des systèmes automatisés. Cela semble également avoir été le cas pour la publication supprimée de la RegenboogBib.

    Depuis cette transition, il semble que les publications d’organisations et de créateurs de contenu LGBTQ+ soient plus fréquemment supprimées. GayliveBe en a également été victime à plusieurs reprises récemment. De nombreux comptes de créateurs transgenres ont été restreints et leurs publications sont plus que jamais qualifiées de “nuisibles”.

     

    Lees meer
  • Facebook censureert bericht van Antwerpse Regenboogbib

    Facebook heeft afgelopen weekend een bericht verwijderd dat de RegenboogBib van het Antwerpse Roze Huis op zijn pagina had geplaatst, vanwege een paar billen op de boekcover die als illustratie werd gebruikt. Daarnaast werden er ook beperkingen opgelegd.

     

    Op 23 maart opende de RegenboogBib in het Roze Huis, boven café Den Draak, opnieuw de deuren. Afgelopen weekend herplaatste Marc Daems, een van de vrijwilligers bij de RegenboogBib, een eerdere post met daarin een lijst van alle LGBTQIA+-boeken, strips, poëzie en films die kunnen worden geleend. Net als bij de originele post werd daarbij de cover van het boek Jongenssprookjes Deel 3 van Eric Kollen gebruikt. Hierop is een man in een hoodie te zien met ontblote billen en een tattoo in het Arabisch. Het bericht werd vrijwel onmiddellijk verwijderd.

    De laatste paar maanden, na de herverkiezing van Donald Trump, heeft Meta, het bedrijf achter Facebook, zijn moderatieregels en beleid ten aanzien van minderheidsgroepen aangepast. Dit gebeurde vooral onder druk van de rechtse, conservatieve hoek, die beweerde dat Meta hun berichten censureerde.

    Zo werd er komaf gemaakt met factchecking door derden en werd overgeschakeld naar een systeem van “community notes”, waarbij bezoekers opmerkingen kunnen formuleren. Berichten met ‘gevaarlijke’ inhoud, zoals terrorisme, seksuele uitbuiting van kinderen, drugs, fraude en oplichting, worden door automatische systemen gecontroleerd. Dat lijkt ook het geval te zijn geweest met het verwijderde bericht van de RegenboogBib.

    Sinds die overschakeling lijkt het steeds vaker voor te komen dat berichten van LGBTQ+-organisaties en content creators verwijderd worden. Ook GayliveBe is daar recent al een paar keer het slachtoffer van geworden. Heel wat accounts van transgender content creators kregen beperkingen opgelegd en hun berichten worden meer dan ooit bestempeld als ‘schadelijk’.

    Foto: cover Jongenssprookjes deel 3. De foto die gebruikt werd bij het verwijderde Facebook bericht van de RegenboogBib

    Lees meer
  • Extra voorstelling voor musical Cats in Sint-Niklaas

    Het gaat zeer goed met de kaartverkoop voor de musical Cats, die binnen enkele weken te zien is in het Bau-Huis in Sint-Niklaas. Daarom komt er op 8 mei een extra voorstelling.

    Ondertussen zijn er al meer dan 3.700 tickets de deur uit gevlogen. Reden genoeg voor Bohemian Productions om op 8 mei een extra voorstelling te voorzien. Hierdoor krijgen muziekliefhebbers een extra kans om te genieten van het meeslepende totaalspektakel in de unieke 360°-gradenarena. Niet alleen wordt het publiek omringd door de actie, maar dankzij een persoonlijke hoofdtelefoon kan men ook genieten van een kristalheldere 3D-audiomix.

    De regie is in handen van Stefan Van Guyse, die samen met choreograaf Hakan Quintelier een indrukwekkende cast van 70 dansers, zangers en acteurs aanstuurt.

    In deze Vlaamse versie krijgt de bekende musical een geheel nieuwe invulling. De traditionele kattenkostuums maken plaats voor een rauwe, eigentijdse look, die de mysterieuze wereld van de Jellicle-katten op een eigenzinnige manier tot leven brengt.

    Tickets voor deze extra voorstelling kunnen worden gereserveerd via www.bohemianproductions.be.

     

    Lees meer
  • Le RainbowHouse de Bruxelles rétablit son partenariat avec la RTBF

    Le RainbowHouse de Bruxelles a rétabli son partenariat avec la RTBF en vue de la Brussels Pride.
    L’an dernier, le partenariat entre l’organisation LGBTQ+ et le diffuseur public wallon avait été suspendu à la suite de la diffusion d’un sketch transphobe, le 24 septembre, dans l’émission satirique Le Grand Cactus sur Tip!k. Ce sketch faisait référence à la chanson 3e sexe du groupe Indochine et au chanteur Rahim Redcar.

    Dans ce segment, l’humoriste belge Damien Gillard et l’humoriste française Cécile Giroud interprétaient une chanson intitulée Le 128e sexe, une parodie du morceau Le 3e sexe. Le numéro se moquait du fait que des personnes transgenres changent de genre et insinuait qu’il existerait plus de deux genres.

    Dans un communiqué publié sur ses réseaux sociaux, RainbowHouse a indiqué qu’elle avait, dans les semaines suivant la diffusion, pris contact avec la RTBF et engagé le dialogue avec elle, en collaboration avec l’Institut pour l’Égalité des Femmes et des Hommes (IEFH) et le Conseil Supérieur de l’Audiovisuel (CSA).

    « Le dialogue entre la RTBF et diverses associations, collectifs et activistes LGBTQIA+ a permis de clarifier les ressentis et réalités des personnes concernées, dès septembre 2024 », peut-on lire dans le message. « Cette rencontre a été marquée par une discussion riche, ouverte et constructive. Nous avons constaté que la RTBF n’avait pas attendu la résolution de cette situation pour renforcer ses efforts de sensibilisation à la diversité — et en particulier aux questions LGBTQIA+. »

    Quelques jours seulement après la diffusion du sketch, les organisations s’étaient déjà réunies une première fois. La RTBF a démontré qu’elle organise depuis 2022 des formations pour ses services internes ainsi que pour l’équipe du Grand Cactus. En collaboration avec Média-Animation asbl et la fédération LGBTQIA+ Prisme, la RTBF a aussi développé une « boîte à outils » pour intégrer les principes de diversité au sein de l’entreprise. Des actions concrètes ont été mises en œuvre : avertissements de contenu sur les réseaux sociaux, émission radio sur les identités trans (Les Clés d’Arnaud Ruyssen), contenus supplémentaires dans la rubrique LGBTQIA+ de la plateforme Tip!k et RTBF Auvio, ainsi que plusieurs clips vidéo et témoignages via RTBF Vews.

     

    Pendant toute cette période, l’IEFH et le CSA ont reçu les dossiers de plainte d’acteurs LGBTQIA+. Chaque organisme les traite de manière indépendante. L’IEFH a déjà formulé plusieurs recommandations, et le rapport final du CSA est attendu dans les prochaines semaines.

    Lees meer
  • Brussels RainbowHouse Restores Partnership with RTBF after Uproar over Transphobic Sketch

    RainbowHouse Brussels has reinstated its partnership with RTBF in the run-up to Brussels Pride.
    Last year, the partnership between the LGBTQ+ organization and the Walloon broadcaster was suspended after a transphobic sketch aired on September 24 during the satirical program Le Grand Cactus on Tip!k. The sketch referenced the song 3e sexe by the band Indochine and singer Rahim Redcar.

    In the segment, Belgian comedian Damien Gillard and French comedian Cécile Giroud performed a song titled Le 128e sexe, a parody of Le 3e sexe by Indochine. The song mocked the fact that transgender people change gender and suggested that there are more than two genders.

    In a statement on its social media channels, RainbowHouse said that, in the weeks following the broadcast, it had contacted RTBF and sat down at the table with them, together with the IEFH (Institute for the Equality of Women and Men) and the CSA (High Council for the Audiovisual Sector).

    “The dialogue between RTBF and various associations, collectives, and LGBTQIA+ activists made it possible to clarify the feelings and realities of those involved, starting as early as September 2024,” the statement reads. “This meeting was marked by a rich, open, and constructive discussion. We observed that RTBF did not wait for the resolution of this situation to strengthen its efforts toward awareness around diversity — and especially LGBTQIA+ issues.”

    Just a few days after the sketch aired, the organizations had already met. RTBF showed that since 2022 it has been organizing training sessions for its internal departments and the Le Grand Cactus team. In collaboration with Média-Animation vzw and the LGBTQIA+ federation Prisme, RTBF also developed a “toolkit” to integrate diversity principles into the company. Concrete actions have been taken, such as content warnings on social media, a radio show on trans identities (Les Clés d’Arnaud Ruyssen), additional content in the LGBTQIA+ section of the RTBF Tip!k platform and RTBF Auvio, as well as various video clips and testimonies on RTBF Vews.

     

    During this period, the IEFH and the CSA received complaints from LGBTQIA+ stakeholders. Each institution is processing the files independently. Following these complaints, the IEFH issued several recommendations. The final report from the CSA is expected in the coming weeks.

    Lees meer
  • Brusselse RainbowHouse herstelt partnerschap met RTBF na rel over transfobe sketch

    Het Brusselse RainbowHouse heeft haar partnerschap met de RTBF in aanloop naar de Brusselse Pride hersteld. Vorig jaar werd het partnerschap tussen de LGBTQ+-organisatie en de Waalse omroep bevroren omdat er op 24 september een transfobe sketch te zien was tijdens het satirische programma Le Grand Cactus op Tip!k. Die sketch verwees naar het lied 3e sexe van de groep Indochine en naar zanger Rahim Redcar.

    In het bewuste fragment brachten de Belgische komiek Damien Gillard en de Franse humoriste Cécile Giroud een lied getiteld Le 128e sexe, een verwijzing naar het nummer Le 3e sexe van de band Indochine. In het nummer drijven ze de spot met het feit dat transgenders van gender veranderen en dat er meer dan één gender bestaat.

    In een mededeling op hun sociale mediakanalen laat het RainbowHouse weten dat het in de weken na de uitzending, samen met het IEFH (Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen) en de CSA (Hoge Raad voor de Audiovisuele Sector), contact heeft opgenomen en met de RTBF rond de tafel heeft gezeten.

    “De dialoog tussen de RTBF en verschillende verenigingen, collectieven en LGBTQIA+-activisten maakte het mogelijk om gevoelens en realiteiten van de betrokken personen te verduidelijken, al vanaf september 2024,” zo staat in het bericht te lezen. “Deze ontmoeting werd gekenmerkt door een rijk, open en constructief gesprek. We hebben vastgesteld dat de RTBF niet heeft gewacht op de afloop van deze situatie om haar inspanningen rond bewustmaking over diversiteit — en in het bijzonder rond LGBTQIA+-kwesties — te versterken.”

    Enkele dagen na de uitzending van de sketch zaten de organisaties al een eerste keer samen. Daar toonde de RTBF aan dat ze sinds 2022 opleidingen organiseert voor de verschillende interne diensten, en ook voor het team van Le Grand Cactus. In samenwerking met Média-Animation vzw en de LGBTQIA+-federatie Prisme heeft de RTBF ook een “toolkit” ontwikkeld om de principes van diversiteit binnen het bedrijf te integreren. Er zijn zichtbare acties ondernomen, zoals contentwaarschuwingen op sociale media, een radioshow over transidentiteiten (Les Clés d’Arnaud Ruyssen), extra content in de LGBTQIA+-rubriek van het RTBF Tip!k-platform en RTBF Auvio, evenals meerdere videoclips en getuigenissen via RTBF Vews.

     

    Gedurende deze hele periode ontvingen het IEFH en de CSA de klachtendossiers van LGBTQIA+-actoren. Alle dossiers worden onafhankelijk door elk van de instanties behandeld. Het IEFH formuleerde naar aanleiding van die dossiers meerdere aanbevelingen. Het definitieve verslag van de CSA wordt in de komende weken verwacht.

    Lees meer
  • Mister Gay Belgium Imran Nawaz lanceert eigen podcastreeks

    Aanstaande donderdag lanceert Mister Gay Belgium, Imran Nawaz, de gloednieuwe podcastreeks ‘Hallo, 21ste Eeuw?!’. Het is een inspirerende en maatschappelijk relevante reeks van acht afleveringen geworden, waarin actuele thema’s binnen de LGBT+-gemeenschap diepgaand worden besproken.

    De aanleiding voor deze podcast is zorgwekkend actueel: recente cijfers tonen aan dat LGBT+-personen nog steeds disproportioneel te maken krijgen met discriminatie, mentale gezondheidsproblemen en sociale uitsluiting.

    Bijzonder verontrustend is de terugval in tolerantie bij jongeren in België, waarbij homofobie en transfobie zowel online als offline weer steeds meer genormaliseerd worden. Dit wordt verder versterkt door de uitspraken en beleidsmaatregelen van wereldleiders zoals Donald Trump en Vladimir Poetin, die op directe wijze bijdragen aan de marginalisering van de LGBT+-gemeenschap wereldwijd.

    ‘Hallo, 21ste Eeuw?!’ heeft als doel deze trend te keren door taboes te doorbreken, stereotiepe beelden van LGBT+-personen uit te dagen en echte, diverse verhalen te laten horen die het gesprek verrijken en verdiepen.

    In elke aflevering van ‘Hallo, 21ste Eeuw?!’ staat een specifiek maatschappelijk thema centraal. De podcast behandelt onderwerpen als etniciteit en seksualiteit, religie en LGBT+-identiteit, leven met hiv, leeftijdsdiscriminatie bij LGBT+-ouderen, de ervaringen van transpersonen en de strijd voor inclusie in de sportwereld.

    Gasten krijgen een open podium om hun persoonlijke verhaal of professionele inzichten te delen. Onder hen zijn opvallende namen zoals bisschop Johan Bonny, VRT-journalist Riadh Bahri, mediafiguur Koen Crucke, Big Brother-kandidate Lennie Blockmans, Blind Getrouwd-deelnemer Christophe Ramont en Patrick Reyntiens van Sensoa.

    De afleveringen duren gemiddeld 45 minuten en volgen een herkenbare structuur. Elke aflevering bevat een persoonlijk verhaal van de gast, een culturele insteek – bijvoorbeeld muziek, film of boek met persoonlijke betekenis – een ‘Wist je dat?’-moment met opmerkelijke feiten uit de geschiedenis en cultuur van de LGBT+-gemeenschap, en concrete tips voor actie en dialoog.

    “Met ‘Hallo, 21ste Eeuw?!’ willen we niet alleen luisteren, maar vooral ook actie stimuleren”, zegt Imran Nawaz. “Het is een platform voor de rijkdom aan verhalen binnen de LGBT+-gemeenschap. We willen stereotypen doorbreken en laten zien dat er niet één manier is om LGBT+ te zijn – er zijn duizenden verhalen, die stuk voor stuk waardevol zijn en gehoord moeten worden.”

    De podcastreeks biedt een krachtige mix van diepgang, menselijkheid en maatschappelijke relevantie, en is bedoeld voor iedereen die zich meer wil verdiepen in de LGBT+-gemeenschap, of zelf deel uitmaakt van die gemeenschap. Het is een oproep tot begrip, inclusie en verandering in een tijd waarin de LGBT+-gemeenschap wereldwijd vaak nog steeds wordt geconfronteerd met onrecht.

    Hallo, 21ste Eeuw?!’ is vanaf donderdag 10 april te beluisteren via Spotify, Apple Podcasts en het YouTube-kanaal van Mr. Gay Belgium.

     

    Lees meer

Laatste nieuws

Populairste