Film, Dvd, Televisie

  • ‘Don’t ask, don’t tell’ herleeft in Boots: coming-out in camouflagekleuren

    In de achtdelige serie Boots, die nu te zien is op Netflix, krijgen we een atypisch coming-of-ageverhaal voorgeschoteld over een homoseksuele tiener die bij de Amerikaanse mariniers gaat om zichzelf opnieuw te herontdekken. Het feit dat Cameron homo is, en het Amerikaanse leger geen homo’s toelaat, zorgt er echter voor dat hij dreigt zijn ware ik te verliezen.

    Boots< is geïnspireerd op de memoires The Pink Marine van voormalig marinier Greg Cope White, maar speelt zich niet af in de jaren zeventig zoals in het boek, wel aan het begin van de jaren negentig.

    In tegenstelling tot andere coming-tot-age films en series speelt Boots zich niet af tegen de achtergrond van een veilige omgeving maar in de harde realiteit van een opleidingskamp van de Amerikaanse mariniers.
    Cameron, een homoseksuele tiener die al jarenlang op school gepest wordt, schrijft zich samen met zijn beste heterovriend Ray in voor dat bootcamp. Al snel komt hij terecht in een opleidingskamp waar homofobie en racistische opmerkingen dagelijkse kost zijn. Daarbovenop moet hij voor iedereen – behalve Ray, die zijn geheim kent – verborgen houden dat hij homo is. Dat innerlijke conflict wordt in de serie verbeeld via gesprekken met een grappigere en flamboyantere versie van zichzelf.

    In het opleidingscentrum staat hij onder leiding van drilinstructeur Wilkinson, die zelf zijn homoseksualiteit verbergt en tegen wie een onderzoek loopt omdat hij een relatie zou hebben gehad met een mannelijke officier. Omdat zijn hele identiteit opgebouwd is rond het feit dat hij een marinier is en niet zonder het leger kan, wil hij voorkomen dat Cameron hetzelfde lot ondergaat.

    Die dubbele spanning – enerzijds het ontkennen van zijn homoseksualiteit door Cameron, anderzijds het vermijden door Wilkinson dat Cameron een jongere versie van hemzelf wordt – maakt de serie uniek. Cameron doet er alles aan om zich tegenover de andere rekruten te bewijzen, waarin hij ook wonderwel slaagt, maar hij blijft twijfelen of hij ooit goed genoeg zal zijn om marinier te worden. Wilkinson maakt het op zijn beurt Cameron niet makkelijk om hem te overtuigen om de opleiding vroegtijdig te laten verlaten. Overgiet dat alles met sterke muziek uit de late jaren tachtig en een vleugje drama dankzij de andere recruten, en je krijgt een reeks die weinig kritiek krijgt van zowel recensenten als kijkers.

    Als je dan ook nog weet dat het Pentagon de serie “woke-afval” noemt en ze als onrealistisch en ideologisch gekleurd bestempelt, dan weet je dat Boots enkele heikele onderwerpen durft aan te raken. Ondanks het feit dat de serie zich afspeelt in de jaren negentig, aan de vooravond van de eerste Golfoorlog, blijft ze bijzonder actueel. Waar vroeger de “Don’t ask, don’t tell”-richtlijn van kracht was, worden vandaag vooral transgender militairen geviseerd door het huidige Amerikaanse beleid. Waar homoseksuele militairen toen nog werden gedoogd zolang ze zich niet als dusdanig identificeerden of een relatie aangingen met iemand van hetzelfde geslacht, worden transgender militairen nu volledig aan de kampdeur geweerd.

    Boots is te zien op Netflix.

    Lees meer
  • LGBTQ-film Julian mag Film Fest Gent openen

    Julian, het langspeeldebuut van de Belgische regisseur Cato Kusters, is de officiële openingsfilm van Film Fest Gent 2025. Julian, geïnspireerd op het gelijknamige boek van Fleur Pierets, is een ontroerend en meeslepend portret van twee vrouwen die smoorverliefd zijn en beslissen om te trouwen in alle landen waar dat mag.

    Tegelijk fragiel en ruw vertelt Julian het verhaal van twee vrouwen: Fleur en Julian. Na een onverwachte ontmoeting slaan de vonken over. Wanneer Julian Fleur ten huwelijk vraagt, ontstaat bij Fleur het gedurfde idee om te trouwen in elk land waar twee vrouwen dat mogen. Wat begint als een droom, groeit uit tot een ambitieus plan. Gedreven door liefde en een alsmaar groeiend gevoel van noodzaak wagen ze de sprong en beginnen ze aan hun unieke “wereldtournee van de liefde”. Na slechts vier ceremonies komt hun project echter tot een onvermijdelijke, pijnlijke stilstand.

    Drie jaar nadat ze met haar kortfilm Finns Hiel de prijs voor beste Belgische studentenkortfilm won, keert Cato Kusters terug naar Film Fest Gent. Met haar eerste langspeler, Julian, zal ze de 52ste editie van het festival openen, dat plaatsvindt van 8 tot en met 19 oktober. Daarmee wordt Cato Kusters met haar 26 jaar de jongste regisseur ooit die FFG mag openen. De film beleeft bovendien zijn wereldpremière op het internationale filmfestival van Toronto op zaterdag 6 september.

    Het idee voor Julian ontstond toen Cato Kusters enkele jaren geleden een radio-interview hoorde met Fleur Pierets over Project 22: samen met haar grote liefde Julian P. Boom wilde de schrijver, kunstenaar en activist trouwen in elk land waar het huwelijk tussen twee vrouwen op dat moment legaal was. Het koppel startte hun performance art-project in 2017, maar moest een jaar later, na vier huwelijken, plots stoppen. Pierets verwerkte haar rouw, liefde en herinneringen in haar debuutmemoires Julian.

    Kusters werd enorm geraakt door het verhaal en voelde een grote verantwoordelijkheid om het op de juiste manier te vertellen. “Het is een krachtig verhaal dat relevant blijft, zeker in een tijd waarin de rechten van zoveel mensen onder druk staan,” aldus de jonge filmmaker.

    Cato Kusters schreef het filmscenario samen met de bekroonde scenarist Angelo Tijssens, die internationaal veel lof oogstte voor zijn scenario’s voor de films van Lukas Dhont. Na Girl en Close opent Tijssens met Julian voor de derde keer Film Fest Gent als (co)scenarist. Ook voor de gebroeders Dhont betekent Julian een terugkeer naar het festival. De film werd geproduceerd door Michiel en Lukas Dhont via hun productiehuis The Reunion.

    De score werd gecomponeerd door het duo Evgueni en Sacha Galperine, dat eerder muziek maakte voor Andrey Zvyagintsev’s Loveless, de Netflix-serie Baby Reindeer en FFG Explore Award-winnaar Gagarine.

    In de hoofdrollen schitteren Nina Meurisse en Laurence Roothooft. Bijrollen worden vertolkt door Rosalia Cuevas, Peter Seynhaeve, Zach Hatch, Jennifer Heylen, Yannick De Coster, Joep van der Geest, David Coburn en Claire Bodson.

     

    De 52ste editie van Film Fest Gent vindt plaats van 8 tot en met 19 oktober 2025.

    Lees meer

Laatste nieuws

Populairste