Antwerp Pride roept met nieuw thema op tot actie

‘Do not just march, listen. act. commit.’ Deze call to action is het nieuwe thema van Antwerp Pride. Dat werd donderdagavond bekendgemaakt tijdens de officiële kick-off. Het thema weerspiegelt de sterk veranderende wereld zoals we die kennen sinds het aantreden van Donald Trump, die tijdens de kick-off gekscherend de “grootste DT-fout van de laatste jaren” werd genoemd. De slogan roept iedereen op om niet enkel mee te lopen in de Pride-optocht, maar ook om een luisterend oor te bieden, kleur te bekennen en hun steun aan de LGBTQ-gemeenschap te (her)bevestigen.

 

“Het nieuwe thema is eigenlijk een beetje een sequel van vorig jaar”, zegt Wilfried Eetezone van Antwerp Pride. “Toen hadden we Many Voices, met heel wat onderliggende thema’s. We hebben dat idee voortgezet. We dachten ook aan iets als ‘Just March’, maar de wereld is vandaag de dag complexer geworden. Alles vatten in één woord is moeilijk, dus dachten we: we doen het dit jaar eens op deze manier.”

 

Met het nieuwe thema wil Antwerp Pride niet enkel een signaal geven aan bedrijven, maar ook aan de hele gemeenschap. “Het is vandaag de dag heel hard nodig”, aldus Eetezone. “Zeker met wat er allemaal op ons afkomt, niet alleen in de VS, maar ook in Hongarije, Polen en andere landen. Het is echt het moment om met z’n allen op straat te komen en te tonen waar wij voor staan. En dat doe je niet alleen door naar de Pride te komen om te feesten. Natuurlijk blijven we feestvieren, maar we vragen ook om even stil te staan bij wat het betekent om hier te zijn, en wat je zelf kan doen in je omgeving om ervoor te zorgen dat mensen die risico lopen op discriminatie, zich in een veilige omgeving kunnen bevinden.”

 

Toch ziet Antwerp Pride-voorzitter Geert Van Praet in die veranderende wereld ook kansen. “In het begin dacht ik: die vent aan de andere kant, wat is die allemaal van plan? Maar het geeft bedrijven nu wel de mogelijkheid om kleur te bekennen. Gaan ze verder met inclusiviteit of stoppen ze ermee? We weten allemaal dat diversiteit op zich niet meer te stoppen is. Je kan het vertragen, maar de consument heeft ook een stem, en dan wordt het een ander verhaal. Zij die nu kiezen om niet mee te gaan in ons verhaal, winnen misschien op korte termijn, maar verliezen op de lange termijn.”

 

Van Praet merkte op dat enkele sponsors zijn afgehaakt, onder druk van hun Amerikaanse moederbedrijf. Tegelijkertijd verwelkomde hij nieuwe partners zoals Microsoft en Disney, en bestaande partners zoals Coca-Cola die dit jaar extra inspanningen leveren.

 

Aan het programma van Antwerp Pride wordt momenteel gewerkt. Naast de vaste onderdelen zoals de parade op zaterdag en de verschillende feesten, zijn er ook enkele nieuwigheden aangekondigd. Zo wordt er dit jaar, op vraag van samengestelde en regenbooggezinnen, uitgepakt met Pride Kids — een aangepast programma voor gezinnen met jonge kinderen.

 

In totaal zullen dit jaar 83 delegaties deelnemen aan de parade. Antwerp Pride vindt plaats van 10 tot 16 augustus.

 

Deel dit artikel via:
Reacties zijn uitgeschakeld.

Laatste nieuws

Volg ons ook via:

Gerelateerd nieuws

Populairste