Zoekresultaten: joachim-peeters

  • Tongerse regenboogvlag voor tweede keer gestolen

    Voor de tweede keer op enkele weken tijd is de regenboogvlag die ter gelegenheid van de Internationale Dag tegen Homo- en Transfobie (IDAHOT) werd uitgehangen aan de Sint-Lutgardiskerk in Tongeren (Tongeren-Borgloon), gestolen. Dat laat voorzitter van het Regenbooghuis Limburg, Joachim Peeters, weten via de sociale media van het Regenbooghuis.

    Peeters onderhandelde twee jaar om een regenboogvlag aan een kerk in zijn stad te mogen ophangen. In eerste instantie wilde hij die boven aan de Basiliek van Tongeren hijsen, maar omdat hiervoor speciale regels gelden, kreeg hij uiteindelijk toestemming om op 8 mei een regenboogvlag te hijsen aan de Sint-Lutgardiskerk, de parochiekerk waar hij werd gedoopt, zijn communie deed, werd gevormd en zelfs trouwde met zijn man.

    Maar op 9 mei bleek dat de regenboogvlag verdwenen was, en dit ondanks alle genomen voorzorgen. Zo werd de vlag dagelijks na 20 uur binnengehaald. De verdwenen regenboogvlag werd al snel vervangen door een nieuw exemplaar.Maar maandag bleek ook die nieuwe regenboogvlag gestolen te zijn.

    Lees meer
  • Regenbooghuis van Hasselt biedt eerste hulp bij mentale problemen

    Vanaf deze week zetelt er elke vrijdag een eerstelijnspsycholoog in het Regenbooghuis in Hasselt. Hiermee zet het Limburgse Regenbooghuis een concrete stap om het mentale welzijn te verbeteren bij hun doelgroep.

    “Uit de jongste cijfers blijkt dat 41 procent van de mensen uit de LGBTQIA+-gemeenschap zich mentaal niet goed voelt. Dat is verontrustend. Omdat we willen dat Hasselt een warme stad voor iedereen is, zetten we de schouders onder dit project,” zeggen schepenen Tine Jans (Vooruit) en Astrid Franssens (CD&V) in Het Belang van Limburg. “Er is een grote nood. Maar het is niet altijd makkelijk om zelf professionele hulp te zoeken. Daarom willen we ervoor zorgen dat het kan op een plek waar je je al thuis en aanvaard voelt.”

    Reden te meer voor het Limburgse Regenbooghuis om in te stappen in het programma ‘eerstelijnspsychologen op vindplaatsen’, dat begin 2022 gelanceerd werd. Hierbij kan iedereen voor maximaal 11 euro terecht bij een eerstelijnspsycholoog voor maximaal acht sessies per jaar. Voor dit project trekt minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke jaarlijks 165 miljoen euro uit.

    De eerstelijnspsycholoog is er voor hulpvragen van mensen met lichte tot matige psychologische problemen. Zij kunnen via de eerstelijnszorg geholpen worden. In totaal gaat het om 79 procent van de volwassen Belgen met mentale problemen. De 21 procent met zware en complexe mentale problemen wordt doorverwezen naar gespecialiseerde zorgverleners. Zo blijft de eerstelijnspsycholoog vlot bereikbaar en kan die snel tussenkomen om te voorkomen dat psychische problemen uitgroeien tot psychische stoornissen.

     

    Iedere vrijdagvoormiddag krijgt een eerstelijnspsycholoog een vaste plek in het Regenbooghuis van Hasselt. Nadat er een afspraak is gemaakt, kunnen mensen bij hem aankloppen om te praten over hun mentale welzijn. De consultaties vinden plaats buiten de gewone openingsuren van het Regenbooghuis.
    “Mensen moeten zich geen zorgen maken, we kunnen de ramen verduisteren. Alles gebeurt op een veilige en comfortabele manier,” zegt kersvers voorzitter Joachim Peeters van Regenbooghuis Limburg. “Dit is een safe space, een plek waar je jezelf mag zijn. We waren meteen te vinden voor dit idee.”

    foto: Pexels/David Garrison

    Lees meer

Laatste nieuws

Populairste