Recensie: Aan de achterkant was alles in orde, het verhaal van hoe een meisje een man wordt (Samuel Dali De Schepper)

Hoe moet het zijn als je aan het begin van de jaren zestig als meisje geboren wordt in het verkeerde lichaam en pas op je veertigste aan jezelf toegeeft dat enkel ‘aan de achterkant alles in orde is  en dan eindelijk een geslachtsveranderende operatie ondergaat tot man. Dat is in een  zeer kleine notendop het verhaal van Samuel Dali De Schepper.  Hij schreef zijn levensverhaal voor het eerst neer in 2014 en na zes jaar was het door de recente wettelijke veranderingen ook hoog tijd toe aan een update. In de nieuwe uitgave werden maar liefst 11 hoofdstukken toegevoegd.

Het  verhaal van Samuel is zoals dat van veel transgender personen. Al op jonge leeftijd beseffen ze dat ze in het verkeerde lichaam zitten en proberen ze dit te verhelpen. Op de vraag die hij als jong meisje kreeg wat hij later wilde worden moest hij dan ook niet lang nadenken: een jongen. Samuel werd als meisje geboren in een gezin waar hij nog twee zussen en een broertje had. Maar pas bij de geboorte van zijn drie jaar jongere broertje merkte hij dat er iets verkeerd was aan zijn lichaam. Hij had immers geen penis zoals zijn broertje wel had. “Ik zag mijn zusjes en mijn broer en besloot dat ik in de verkeerde categorie was opgedeeld”, zo schrijft Samuel in het openingshoofdstuk.

Aan de hand van liedjesteksten, zeg maar de soundtrack van zijn transitie, vertelt Samuel hoe zijn jeugd en transitie verliep. Dat hij dit doet aan de hand van liedjes is niet zo opmerkelijk want naast het feit dat hij zangeres was in zijn tienerjaren bij een bandje, werd hij later ook één van de huisdeejay’s van het Antwerpse Regenbooghuis. Daarnaast stond hij ook mee aan de wieg van de eerste transgenderbeweging van Vlaanderen, T-Jong. Jeugdfoto’s die in het boek werden opgenomen illustreren het leven van de jonge Samuel.

Op zijn zeventiende, na een mislukte relatie met een homojongen, begint hij een relatie met een meisje en zegt hij de schoolbanken vaarwel om aan een carrière bij de Belgische post te beginnen. Maar het ‘gemis aan dat wat tussen zijn benen moet hangen’ groeit en als hij letterlijk ziek wordt van zijn vrouwenlichaam zet hij op zijn veertigste de eerste stap naar een transitie tot man door naar de Genderstichting te bellen. Wat hij daar te horen krijgt is als het ware een bevrijding voor Samuel.

Vanaf dan kan het niet snel genoeg gaan voor Samuel. Hij ondergaat de eerste psychologische tests, moet zijn omgeving op de hoogte brengen van zijn transitie, moet een tijd als man leven om uiteindelijk in Gent zijn eerste operatie te ondergaan. Dit hele proces wordt door Samuel zeer  open en eerlijk beschreven in het boek.

Maar als je denkt dat na de transitie het verhaal van Samuel stopt na de laatste geslachtveranderende operatie dan ben je verkeerd want enkele jaren na zijn transitie wordt hij opnieuw geconfronteerd met dezelfde problemen als ook zijn man trans blijkt te zijn.

In de nieuwe hoofdstukken gaat Samuel ook in vogelvucht over de evolutie die de wetgeving en de maatschappij de laatste paar jaar heeft doorgemaakt. Zo heeft hij het ondermeer over de nieuwe transwet, het afschaffen van de geslachtsregistratie en het afstammingsrecht.

Het boek is op een luchtige manier,  aan de hand van de liedjesteksten geschreven met de nodige zelfspot en zelfrelativering. Dat is vooral zo in de eerste 27 hoofdstukken. Helaas is van die origineleaanpak niet veel te merken in de laatste hoofdstukken maar dat is vooral te wijten aan de meer saaiere en theoretische materie van de veranderende wetten en nieuwe inzichten van de snelveranderende maatschappij als het op transgenders en seksualiteit aankomt.

Desalniettemin  krijg je door dit boek een mooie blik hoe het er aan toe gaat in het hoofd van een tiener, adolescent en volwassen man die geboren wordt in het verkeerde lichaam.

“Aan de achterkant was alles in orde” is verschenen als paperback bij Mammoet, een imprint van uitgeverij EPO. De richtprijs is net geen 25 euro.

Bestel 'Aan de achterkant was alles in orde' van Samuel Dali De Schepper via uitgeverij EPO of Bol.com