Dift en Ben & Jerry's verkozen tot beste inclusief Initiatief door KLIQ Works

KLIQ Works heeft deze week het Inclusief Initiatief uitgereikt aan het roomijsbedrijf Ben & Jerry’s en het creatief bureau Dift.

Beide bedrijven zetten zich de afgelopen jaren in voor meer diversiteit op vlak van gender en seksuele oriëntatie. Het doel van de award is om bedrijven en werkgevers aan te zetten om actief bezig te zijn met LGBTI-inclusie op de werkvloer. Het Inclusief Initiatief vervangt de KLIQ Awards. Vorig jaar kreeg Procter & Gamble de KliQ Works Most Inclusive Employer Award.

Dift winnaar in categorie kleine bedrijven.

Dift won in de categorie kleine bedrijven door hun initiatief ‘Take us to the backroom’. Het project zet inclusiviteit binnen design centraal en roept daarom designers op om hun creatieve interpretatie van een van de vijf thema’s te geven (etniciteit, gender, queerness, lichaam en religie). Het zou normaal gezien zijn doorgegaan tijdens de Biënnale INTERIEUR Kortrijk 2020, maar staat even on hold door de huidige COVID-19 maatregelen.

‘Take us to the backroom’ zou een aparte plek op de Biënnale krijgen; een echte backroom. Daarmee benadrukt het project ook nog eens de realiteit: design wordt vaak voor een heel gemiddelde groep gemaakt, en minderheden vallen daarbuiten. Door dat in de verf te zetten wil het project de bezoeker laten nadenken over diens visie op inclusiviteit.

"Zijn we een bureau met een grote diversiteit? Mèh. Maar kijken we wel met een inclusieve blik naar wat we doen? Dat zeker", zo laten Bert Pieters en Yves Drieghe, de oprichters van DIft weten op de website van KLIQ Works. "Een erkenning zoals Inclusief Initiatief bevestigt al die kleine stapjes die we nemen, waarmee we, volgens ons, de wereld telkens weer een beetje schoner maken."

Ben & Jerry's winnaar in de categorie Grote Bedrijven

Ben & Jerry’s won in de categorie grote bedrijven door hun jarenlange inzet om een inclusievere werkplaats voor hun werknemers te zijn en door hun strijd voor structurele veranderingen omtrent seksuele oriëntatie en genderidentiteit wereldwijd. Het ijsmerk is al jaren een vaste waarde tijdens de Belgium Pride. "We hadden onder andere verschillende initiatieven tijdens de Belgian Pride om diversiteit in België vieren en LGBTI-fobie in de maatschappij bespreekbaar maken", zo zegt Ben & Jerry's Junior Brand Manager Eva Vanpeteghem, [Junior Brand Manager].

 

Door COVID-19 zijn de meeste van hun fysieke plannen in België in het water gevallen. Eerder dit jaar ondertekende het bedrijf het charter van de inclusieve organisatiecultuur en nodigde KLIQ uit om een vorming te geven over LGBTI-inclusie op de werkvloer. 

Verder zet het bedrijf zich ook al jarenlang wereldwijd in. Ben & Jerry’s werkte samen met een lokale organisatie in Warschau samen om een onbreekbaar beeld te maken voor LGBTI-aanvaarding, nadat eerdere beelden zeven keer vernield werden. In 2017 verkocht het bedrijf maandenlang geen ijsjes met twee dezelfde ijssmaken in hun ijssalon in Australië om politici te vragen om het huwelijk open te stellen aan mensen van hetzelfde gender. In 1989 was Ben & Jerry’s de eerste grote werkgever in Vermont die een ziektekostenverzekering aanbood aan partners van werknemers, waaronder koppels van hetzelfde geslacht.

KLIQ is het vormings- en trainingscentrum van çavaria dat werkt rond gender- en seksuele diversiteit. KLIQ Works richt zich voornamelijk op LGBTI-inclusie op de werkvloer.

Bron: Cavaria

Deel dit artikel via:
Reacties zijn uitgeschakeld.

Laatste nieuws

Volg ons ook via:

Gerelateerd nieuws

Populairste