Nederlandse campagne pakt online discriminatie aan

In Nederland is de stichting Movisie en Kennisplatform Integratie & Samenleving (KIS)met een campagne gestart om discriminatie op sociale media aan te pakken. Bij het project #datmeenjeniet worden jongeren en jongvolwassenen getraind om voor elkaar op te komen als ze online op discriminatie stuiten. Met de campagne willen Movisie en KIS  de sociale norm vergroten dat online discriminatie niet acceptabel is. De campagne #datmeenjeniet gaat dinsdag 8 september officieel van start.

#datmeenjeniet

Sekstische comments, racistische memes of homofobe posts. Net als in real life komt discriminatie ook online op grote schaal voor. Het aantal meldingen van discriminatie online neemt ook toe. #datmeenjeniet begeleidt jongeren die online actief zijn, hoe zij online nog meer het verschil kunnen maken om discriminatie tegen te gaan om andere jongeren te inspireren ook in actie te komen tegen online discriminatie. Veel jongeren zien namelijk discriminerende content voorbijkomen, maar weten niet goed wat ze ertegen kunnen doen. Door in te grijpen, zijn zij niet langer een zwijgende omstander.

Ingrijpen heeft zin

En ingrijpen heeft zin, blijkt uit onderzoek van Movisie en Kennisplatform Integratie & Samenleving (KIS). De reacties van omstanders bij discriminatie zijn erg belangrijk. Zo past de dader mogelijk zijn reactie aan, voelt het slachtoffer zich gesteund en wordt er een sociale norm gecommuniceerd waaruit blijkt dat online discriminatie niet normaal is.

In #datmeenjeniet krijgen de upstanders training van en begeleiding door professionals van Movisie, Diversity Media en Hogeschool Inholland.

Wat werkt wel en wat werkt niet?

Tijdens de workshops krijgen de upstanders informatie over wat wel en niet werkt bij online reageren en ontwikkelen of verscherpen ze een eigen strategie om (een vorm van) discriminatie aan te pakken. Ze doen ook mee met een campagne om de boodschap uit te dragen dat online discriminatie onacceptabel is.
De aanpak wordt gedurende drie jaar tussentijds geëvalueerd en bijgestuurd. In het najaar van 2022 wordt alle kennis gebundeld in een e-learning, te gebruiken voor in het onderwijs en jongerenwerk. Ook wordt de kennis geborgd in opleidingen van Hogeschool Inholland.

Campagne

Op dinsdag 8 september wordt de campagne officieel gelanceerd op sociale media met een video. Vanaf dat moment trekken upstanders samen met bekende influencers het #datmeenjeniet T-shirt aan om mensen bewust te maken van online discriminatie en hen op te roepen om daartegen in opstand te komen.

Deel dit artikel via:
Reacties zijn uitgeschakeld.

Laatste nieuws

Volg ons ook via:

Gerelateerd nieuws

Populairste