Close van Lukas Dhont is Belgische Oscarinzending

Close van Lukas Dhont  is de officiële Belgische inzending voor de Academy Awards. Dat maakte het Vlaams Audiovisueel Fonds bekend. Close ging, net als Dhonts speelfilmdebuut Girl in 2018, in wereldpremière op het Festival van Cannes. De eerste vertoning werd door het publiek in Cannes onthaald met een staande ovatie van ruim 15 minuten. De goede ontvangst door de aanwezige pers en filmprofessionals werd uiteindelijk bekroond met de Grand Prix van de Jury. Close zal ook het komende filmfestival van Gent openen.

 

Close gaat over Leo en Remi, 13, vrienden sinds altijd. Tot een ondenkbare gebeurtenis hen uit elkaar drijft. Vol onbegrip zoekt Leo toenadering tot Sophie, Remi’s moeder. Close is een film over vriendschap en verantwoordelijkheid.

In een eerste reactie laat Lucas Dhont weten dat hij vereerd is om ons land opnieuw bij de Oscars te gaan verdedigen.

“Ik ben ongelofelijk vereerd om uit de vele sterke Belgische films dit jaar geselecteerd te worden als de officiële inzending voor de Oscars. Als kind droomde ik ervan ooit een Oscar te winnen, die droom lijkt nu iets dichterbij te komen. Close is een film over vriendschap en connectie na een voor velen afgezonderde periode. Ik hoop dat de film het publiek gaat raken en zo België trots kan maken. Daar gaan we de komende maanden al het mogelijke voor doen.”

De hoofdrollen in Close worden vertolkt door nieuwkomers Eden Dambrine en Gustav De Waele, naast gevestige waarden als Emilie Dequenne en Léa Drucker. Ook Kevin Janssens heeft een bescheiden rol in de film.

Voor Close werkte regisseur Lukas Dhont, net als voor Girl in 2018, samen met co-scenarist Angelo Tijssens. DOP is Frank van den Eeden, Alain Dessauvage deed de montage. Producenten zijn Dirk Impens en Michiel Dhont voor Menuet, in coproductie met Diaphana Films, Topkapi Films, Versus Production, VTM en RTBF.

Op 11 oktober zal Close bij ons het Film Fest Gent openen, waarna distributeur Lumière de film op 2 november in de Belgische bioscopen brengt. Sinds de wereldpremière in Cannes verkocht sales agent The Match Factory de distributierechten al aan meer dan 100 territoria wereldwijd.

Deel dit artikel via:
Reacties zijn uitgeschakeld.

Laatste nieuws

Volg ons ook via:

Gerelateerd nieuws

Populairste