Viooltjes als teken van horecazaken zonder haat

Het bekende café Den Engel op de Grote Markt in Antwerpen heeft als eerste horecazaak een symbolisch viooltje ontvangen. Op die manier  kunnen alle café’s en restaurants in Antwerpen binnenkort aantonen dat iedereen welkom is in hun zaak. Wie je ook bent. Ze zijn een Zaak zonder Haat. Dat alles maakt deel uit van een nieuwe campagne waarvoor Antwerp Pride, Mister Gay Belgium, Roze Huis Antwerpen, Unia en de Antwerpse horecafederatie de handen in mekaar slaan, met de steun van Lokale Politie Antwerpen en Stad Antwerpen.

Het gebruikte viooltje werd ontworpen door de Britse Kunstenaar Paul Harfleet die vorig jaar tijdens Antwerp Pride ook in Antwerpen met zijn The Pansy Project uitpakte. In het Engels heet een viooltje een ‘pansy’ en dat woord wordt in het Engels ook vaak als scheldwoord gebruikt voor homo’s en queers. Harfleet plantte de voorbije jaren wereldwijd verschillende viooltjes op plaatsen van homo en transfoob geweld. De tere kleurrijke bloemen claimen op die manier hun pejoratieve bijnaam als geuzennaam.
Nu krijgen zijn viooltjes een tweede positieve laag in de strijd tegen discriminatie en haat als het symbool van het ‘Zaak zonder Haat project’.

Een uitbater die van zijn etablissement een Zaak zonder Haat wil maken kan een speciaal ontworpen viooltje krijgen om op die manier aan zijn klanten te communiceren dat je een veilige plek binnenkomt.
Die uitbater krijgt het symbool niet zomaar. De partners  voorzien in een e-learning van één uur die horeca-uitbaters tools en tips aanreikt om van hun zaak daadwerkelijk een plek te maken waar iedereen welkom is. Na het volgen van deze opleiding krijgen ze het viooltje en kunnen ze zich ‘Zaak zonder Haat’ noemen.

“Met het Zaak zonder Haat project willen we de hand reiken naar de horeca in Antwerpen waarmee we als Antwerp Pride al goed samenwerken”, zo licht Antwerp Pride voorzitter Bart Abeel toe. “Voor alle duidelijkheid: er zijn vandaag geen noemenswaardige problemen binnen de horeca wat discriminatie betreft maar dit is een extra tool waarmee uitbaters een positief signaal kunnen geven aan hun (potentiële) klanten. Als je zelf nog zoekende bent in je identiteit en je weet niet of je ‘thuishoort’ in een café of je durft op een gezellige avond je partner niet even omhelzen omdat je schrik hebt van reacties in het restaurant, dan weet je binnenkort waar je wél welkom bent zonder enige schroom. We willen ook Paul Harfleet bedanken met wie we vorig jaar al samenwerkten dat hij mee zijn schouders zet onder dit project.’’

Ook voor huidig Mister Gay Belgium Joren Houtevels is de lancering van dit project belangrijk. “Je ergens thuis voelen, een plek waar je volledig jezelf kan zijn en waar je jezelf volledig kan ontwikkelen. Het viooltje staat symbool voor een plaats zonder vooroordelen en discriminatie, het toont aan dat het een plek is waar iedereen welkom is. Hierdoor kunnen personen die zich nog geen ‘thuis’ gevonden hebben ook hun plekje vinden in Antwerpen. Als Mister Gay Belgium wil ik dit signaal ook mee dragen en ervoor zorgen dat iedereen zijn plekje kan vinden. Zichtbaarheid is enorm belangrijk, zeker nu in tijden waar alles op meer afstand gebeurt.“

Vandaag ontvingen de uitbaters van het bekende café Den Engel op de Grote Markt in Antwerpen al een eerste symbolisch viooltje uit handen van schepen voor gelijke kansen Karim Bachar. 
De uitbaters van het café hebben de e-learning nog niet gevolgd, maar hebben zich geëngageerd om dit binnenkort te doen.

"In navolging van de internationaal gekende regenboog vlag, prijkt dus nu het viooltje aan het raam van de horeca uitbating”, zo besluit Davy Brocatus van Horeca Antwerpen. “Gastvrijheid is één van onze belangrijkste troeven in de horeca, en dit betekent “inclusief” zonder enige vorm van uitsluiting. We zijn dan ook terecht fier dat in de horeca iedereen welkom is en dat op deze manier te kunnen tonen."

 

 

Deel dit artikel via:
Reacties zijn uitgeschakeld.

Laatste nieuws

Volg ons ook via:

Gerelateerd nieuws

Populairste