Laatste nieuws

  • Spaanse homo verzint homofobe aanval om overspel te verbergen

     

    Een twintigjarige  homo heeft de afgelopen week voor heel wat ophef gezorgd door een homofobe aanval in scene te zetten om zijn overspel te verbergen. Maandag beweerde de twintiger dat hij aangevallen was door acht in het zwart geklede en gemaskerde mannen die ‘flikker’ op zijn lichaam kerfden. Na een onderzoek van de Spaanse politie blijkt nu dat de man alles verzonnen heeft.

    Maricón

    Maandag haalde het bericht van de homofobe aanval de internationale pers. De man beweerde toen dat hij in de portiek van zijn woning aangevallen werd door de acht gemaskerde mannen. Aan de aanval hield hij enkele verwondingen in zijn gezicht  over. Ook werd het Spaanse woord Maricón (flikker) in één van zijn billen gekerfd. Het nieuws van de aanval zorgde voor reacties van zowel LGBTQ-activisten als Spaanse politici die de aanval veroordeelden. In verschillende Spaanse steden werden voor woensdag betogingen aangekondigd. 

     

    Onderzoek van de politie wees echter uit dat het verhaal van de twintigjarige niet klopte. Op beelden van de camera’s in de wijk was niets te zien van de aanval. Tegenover de politie bekende de homo dat hij de hele aanval verzonnen had. De man had toestemming gegeven aan een andere man waarmee hij een seksuele relatie had om hem in het gezicht te slaan en ‘flikker’ in zijn bil te kerven.  Op die manier wilde hij zijn overspel voor zijn nieuw partner verbergen.

    Foto: Iluha ZavaleyUnsplash

    Lees meer
  • Hottest Chick in Town van Jan Wallyn gaat op zoek naar genderidentiteit

    Jan Wallyn – directeur van Brussels kunstencentrum Zinnema die vorig jaar uit de kast kwam als gender non-binair – gaat op 16 september in V36 van het Toneelhuis in première met een aangrijpende en persoonlijke performance over hoe de mainstream samenleving queer-mensen vervreemdt en isoleert van hun genderidentiteit. 

    Verkiezing tot heetste wijf van het dorp

    Uitgangspunt van deze voorstelling is de verkiezing van Wallyn rond 2006 tot heetste wijf van Meise: het dorp aan de rand van Brussel waar de jeugd van de auteur zich afspeelde. “Ik richtte er op mijn 16de een dansschool op en was toen al zeer uitgesproken in mijn genderexpressie. Ik ontdekte mijn verkiezing als heetste wijf pas toen het boekje van het jeugdhuis werd uitgegeven. Het is niet zo dat dit een traumatiserende ervaring voor mij was, maar het was wel een van another level om zo geconfronteerd te worden met hoe de samenleving omgaat met wat toen voor mij een natuurlijke genderexpressie was. Het werd het startschot van een lange ontdekkingsreis”, stelt Wallyn.

    Toen Wallyn een paar jaar geleden verhuisde, stootte die opnieuw op het boekje met daarin het stuk over zijn verkiezing.

    “Een en ander kwam toen terug. Het was een soort symbolische ping die mij eraan herinnerde wat voor tocht ik heb afgelegd. Ik ben er nu helemaal klaar voor om die titel Hottest Chick in Town  te gaan claimen.”

    “Ik ga de prijs nu aan mijzelf uitreiken en op mijn manier. Het stuk is opgebouwd als een vieren van queerness.”

    Verstoppen voor de maatschappij?

    Bij zijn coming out als non-binair kreeg Wallyn vaak de goedbedoelde opmerking: “Ge moet u niet verstoppen voor wie ge zijt!”. Maar zo ziet die het niet:

    “Ik heb niet het gevoel dat ik mij voor de maatschappij moet verstoppen voor wie ik ben. Ik heb het gevoel dat de maatschappij mij heeft verstopt voor mezelf. Er is zo’n brede range aan genderidentiteiten, maar toch slagen we er niet in om verder te denken dan de tweedeling man/vrouw.” 

    Wallyn wil naar aanloop van dit stuk dan ook pleiten voor een zoektocht naar wat gender echt kan zijn, in al hun facetten. “Het gaat om kennis. We moeten als samenleving leren dat we gelukkiger gaan worden als we niet te beperkend omgaan met gender. Ja, het onderwijs speelt hier een bijzondere rol, maar het gaat breder dan dat: “Cijfers rond het aantal gender non-binaire mensen worden systematisch te laag gecommuniceerd. Ik zie het ook als de taak van de media om hier een correcte, onderwijzende rol in te spelen.”

    Uitgepuurde visuele en muzikale performance

    De theatrale ceremonie is zowel een ontdekkingstocht als een viering van queer eenzaamheid en isolement en bevat een 60 minutenlange soundtrack die origineel geproduceerd  is door Wallyn en geïnspireerd is door de noot ‘sol’, die verwijst naar de eerste drie letters van het woord ‘solitude’. Het publiek wordt uitgenodigd om apart een plek in te nemen op het podium en zo de muzikale ervaring alleen te ondergaan. Elke toeschouwer bepaalt hun eigen houding tot het werk: nu eens relaxerend, dan weer uitbundig dansend.

    Het stuk is een uitgepuurde visuele en muzikale performance. Er wordt een muzikaal landschap opgebouwd dat helemaal versmelt met de choreografie. Zo wordt een omgeving gecreëerd die doet denken aan een bijvoorbeeld een homo dansclub. 

    Cruciaal in het stuk is ook de monoloog waarbij het hoofdpersonage en acceptance speech houdt: dit is het moment waarop Wallyn in de stijl van de Oscaruitreiking hun kroontje als Heetste Wijf van het dorp claimt, maar dan op hun eigen manier.

    Betekenisvolle samenwerkingen

    In de muzikale en scenografische performance Hottest Chick in Town brengt Wallyn gevoelens en ervaringen samen met de steun van Samuel Vekeman (geluidscoaching en -mixing), Kopano Maroga (dramaturgie) en Malik Zaryaty (choreografie).

    Hottest Chick in Town wordt ondersteund en geproduceerd door Gouvernement (Nomadische Werkplaats voor Nieuwe Meesters), GC De Muze (Meise), workspacebrussels en Trix. Wallyn is artist in residence bij deSingel (Antwerpen), Kaaistudio's (Brussel), Kunstencentrum Vooruit (Gent) en Ultima Vez (Brussel).

    De titeltrack ‘Hottest Chick In Town’ is vanaf 16 september de beluisteren op meeste muzikale streamingdiensten.

    Het stuk wordt geproduceerd door Gouvernement (Nomadische Werkplaats voor Nieuwe Meesters), GC De Muze, workspacebrussels en Trix. Wallyn kon rekenen op residentiepartners deSingel, Kaaistudio's, Kunstencentrum Voo?uit en Ultima Vez. 

    Lees meer
  • Stefaan Fernande, hitschrijver van Yasmine en Get Ready overleden

    Hitschrijver Stefaan Fernande, die ondermeer hits schreef voor Yasmine en Get Ready is op 54-jarige leeftijd overleden. Op zijn palmares staan meer dan duizend hits waaronder ‘Porselein’ en ‘Meisjes aan de macht’ van Yasmine, Nobelprijs van Clouseau en tientallen liedjes voor Get Ready. Ook stond hij zelf op het podium als backing vocal-keyboardspeler van de groep The Big Noise.

    Maar het is vooral als tekst en liedjescomponist voor zowat alle grote Vlaamse artiesten van de afgelopen decennia dat hij bekend is. In 1996 brak hij door met ‘Nobelprijs’ van Clouseau. Dat was het startschot voor een hitmachine die sindsdien tussen de 800 en 1.000 nummers schreef voor de meest uiteenlopende artiesten van Guido Belcanto tot Will Tura. Viermaal won hij de Zomerhit, één keer een MIA. Drie jaar geleden werd Fernande door Radio 2 en SABAM nog in De Eregalerij opgenomen. 

    Op 22 mei verloor hij echter zijn echtgenoot en dat verlies tekende Stefaan Fernande. 

    Reacties

    Uit de Vlaamse showbizz komen er heel wat aangeslagen reacties van de artiesten die met Fernande gewerkt hebben.

    “Hij was mijn dierbare vriend, mijn componist en tekstschrijver, we hebben 25 jaar lang samengewerkt”, zo schrijft Els de Schepper op Twitter. “Ik kan het niet geloven dat die grappige, intense, liefdevolle en gepassioneerde mens er niet meer is. Ik ga hem zo hard missen. Ik ben er echt kapot van.”

    Tom Helsen noemt Fernande een grote meneer. “Een grote meneer is gestorven, langs deze weg wil ik mijn medeleven betuigen aan zijn familie en vrienden.”

    Collega liedjescomponist Miguel Wiels reageerde aangedaan bij "De Madammen" op Radio 2: "De nalatenschap die Stefaan achterlaat, is een repertoire om u tegen te zeggen. Ik heb vaak liedjes van hem gehoord waarvan ik wou dat ik ze zelf had geschreven. Als ik met hem samenwerkte, was dat altijd warm en attent." 

     

    Denk je aan zelfmoord en heb je nood aan een gesprek, dan kan je terecht bij de Zelfmoordlijn op het nummer 1813 of via zelfmoord1813.be.

    Foto: VRT/RADIO 2

     

    Lees meer
  • LGBT-kunstenfestival Q.ARTz maakt zich op voor eerste editie

    Van 18 tot 26 september zet het nieuwe multidisciplinaire kunstenfestival Q.ARTz LGBTQI+ kunstenaars in de kijker. Met toegankelijke tentoonstellingen, workshops en voorstellingen wil het festival cultuur, diversiteit en de lokale economie ondersteunen.

    "De organisatie Belgian Pride wil het hele jaar door zichtbaarheid geven aan de LGBTQI+-gemeenschap en aandacht vragen voor inclusie. Dit doen we onder andere door evenementen op te zetten, zoals het Q.ARTz-festival", zegt Laurent Mallet, voorzitter van Belgian Pride. Het Q.ARTz festival is een samenwerking tussen The Belgian Pride vzw en verschillende culturele en lokale partners in Brussel.

    Cultuur ondersteunen door te zorgen voor de LGBTQI+-gemeenschap.

    Het Q.ARTz Festival wil bruggen bouwen op cultureel vlak, door een platform te geven aan queer kunstenaars die in België wonen. Met het festival wil Belgian Pride niet alleen uiting geven aan hun sociale en politieke missie, maar ook aan hun culturele sensiviteit. Ook culturele instellingen hebben nood aan sensibilisering rond inclusie en diversiteit binnen hun eigen organisatie.

    Deze eerste editie van het Q.ARTz festival is het resultaat van een samenwerking tussen diverse Brusselse partijen, waaronder culturele centra, musea, hotels, galerieën en verenigingen.

    Een gevarieerd programma voor alle doelgroepen

    Op 18 september wordt het festival feestelijk op gang getrokken in de Hospice Garden met een 100% queer tuinfeest met vele bijzondere artiesten.

    Het culturele programma van The Belgian Pride loopt van 18 tot 26 september en is gevuld met diverse types evenementen: tentoonstellingen, workshops, concerten & feesten, films, debatten, shows & theater.

    Een greep uit het aanbod: voorstelling van nieuwe Manneken-Pis-outfit gecreëerd voor Q.ARTz, een workshop waarbij zogenaamde Zines worden gemaakt, vernissages van queer kunstenaars, thematische filmvertoningen en debatten, wervelende drag performances, en - voor de jongsten - verhalen van prinsen en avonturiers van alle soorten, verteld door twee drag queen artiesten.

    Het volledige programma is beschikbaar op de website van The Belgian Pride. Dit programma is onder voorbehoud van wijzigingen in verband met de Covid-19 regelgeving.

    De meeste evenementen zijn gratis. Aangezien de capaciteit van sommige zalen beperkt is, wordt aanbevolen te reserveren.

     

    Alle informatie op https://www.pride.be/nl/projects/q-artz

    Lees meer
  • Geen Europese subsidies meer voor Poolse LGBT-vrije zones

    De Europese Commissie heeft de subsidiekraan toegedraaid omdat het van Polen geen antwoord heeft gekregen over vragen over de zogenoemde 'Anti-LGBT zone's'. Dat heeft de Europese Commissie per brief laten weten aan de Poolse regering die hierdoor biljoenen euro's aan subsidies uit het Europees herstelfonds misloopt.

    Op 14 juli stuurde de commissie een uitgebreide lijst met vragen naar Polen  over de verschillende regionale zone's die zich hadden uitgeroepen tot een zone waar LGBT's niet welkom waren. De Poolse regering kreeg twee maanden de tijd om op die vragen een adequaat antwoord te geven. Dat kwam er niet. 

    Daarom draait Europa de geldkraan toe. Uit cijfers die vorig jaar bekend werden bleek dat Polen maar liefst 64,5 miljoen euro's zou krijgen uit het Europese herstelfonds.

    Lees meer

Laatste nieuws

Populairste